Neztraťte pozice ve vyhledávání, přechod na nový web pečlivě naplánujte

9 minut čtení

Při přecházení na nový web nestačí jen překopírovat kód. Budete řešit redesign, změnu nového redakčního systému nebo úpravu domény. Výjimkou není ani větší zásah do architektury či přechod na zabezpečený certifikát. Už teď se ztrácíte? Podle našich tipů snadno vytvoříte plán, díky kterému zůstanete na první stránce ve vyhledávání a možná ušetříte i spoustu financí.

Plánování, plánování a zase plánování

Problémy často vznikají už na začátku – nedostatečným plánováním, přípravou a neznalostí procesů a rizik. Pečlivě se připravte a přecházejte na web v několika fázích.

Novou stránku sami na koleni nevytvoříte. Do procesu by měl promlouvat tým odborníků – developer, SEO konzultant, UX designer, copywriter, grafik a analytik. Zapojí se nepochybně i vedení společnosti. Taková partička lidí už si žádá koordinátora, co říkáte? Z naší zkušenosti to většinou nejlépe zvládne SEO konzultant. Zná totiž všechna rizika spojená s přechodem webu.

Vytvořte si plán – harmonogram prací. Vyložte karty na stůl a seznamte ostatní s možnými riziky. Počítejte s tím, že může dojít k dočasnému poklesu návštěvnosti, příjmů a zhoršení pozic. Jde o běžný jev, ze kterého by se vám neměla podlomit kolena, pokud máte propracovaný plán.

Pojďme ho vytvořit!

Příprava na přechod

1. Stanovte si cíle

Sepište si základní cíle a požadavky:

  • Co musí nový web splňovat z pohledu SEO (optimalizace pro webové vyhledávače)
    Potřebujeme, aby web viděli uživatelé ve výsledcích přirozeného vyhledávání na Googlu a Seznamu, klikli na něj a následně nakoupili nebo například poslali poptávku. U e-shopů zkuste popřemýšlet např. nad vyladěním parametrických filtrů.
  • Co musí nový web splňovat z pohledu UX (uživatelská přívětivost)
    Web by měl mít nejen hezký design, ale zároveň funkční tak, aby prodával, lidé se v něm dobře orientovali a důvěřovali mu. Například vyladěný a intuitivní proces objednávky v e-shopu. Pár užitečných tipů v našem článku: 7 nejčastějších chyb na webu, které brzdí nové konverze.
  • Definujte KPI (klíčové ukazatele výkonnosti)
    Mohou to být například náklady na získání zákazníka, procentuální podíl zákazníků nakupujících opakovaně, celkové tržby za daný měsíc nebo návratnost investic.
  • Zaznamenejte aktuální pozice v SERPu (stránka výsledků zobrazená vyhledávačem), na kterých se váš web umisťuje na důležitá klíčová slova. My používáme nástroj Collabim.

Monitorujte zkrátka i současnou situaci, abyste po přechodu na nový web lépe porovnali výsledky.

2. Vylaďte SEO

Obraťte se na SEO odborníky. Vypracují návrh na úpravu a vylepšení webu, který zahrnuje:

  • Analýzu klíčových slov – rozsáhlá tabulka s klíčovými slovy, jejich hledaností, aktuálními pozicemi webu na daná slova a dalšími daty. Slouží jako podklad pro návrh struktury webu, vyladění veškerého textového obsahu a metadat, pro strategii ohledně získávání zpětných odkazů atd. Zahrnuje zhodnocení současného stavu z hlediska výkonu a umístění ve výsledcích vyhledávání a návrhy na zlepšení.
  • Informační architekturu webu – konkrétní návrh na úpravu struktury webu (členění jednotlivých kategorií a podkategorií, nový obsah).
  • On-page prvky – tvorba meta titulků, nadpisů H1 a meta popisků, dále také textů do kategorií, případně textace webu ve spolupráci s copywritery.

Určete si důležité stránky, které chcete zachovat. Zpravidla jde o nejvíce konverzní landing pages, které nesmí chybět ani na novém webu. Pečlivě zhodnoťte, jaké stránky či kategorie přidáte, jaké zachováte, a kterých se nadobro zbavíte. Vycházejte z analýzy klíčových slov, konzultujte s UX designerem a do návrhu promítněte také potřeby vašeho businessu.

3. Zajistěte informovanost

S dostatečným předstihem informujte kolegy z PPC a Social oddělení, případně vaši agenturu. Musí vědět, že dochází ke změně, aby aktualizovali PPC kampaně, reklamy na sociálních sítích, odkazy v newsletterech atd. Po přechodu mohou placené reklamy vykompenzovat pokles návštěv z organického vyhledávání. Vyhledávač totiž potřebuje čas, aby prošel a zaindexoval nové URL.

4. Přesměrujte starý web

A je to tady, přesměrováváme! Vytvořte přesměrovací tabulku s nejdůležitějšími stránkami, které je nutné přesměrovat. Zajistěte, aby staré URL vedly na obsahově podobné či stejné stránky. Aktualizujte i stará přesměrování, aby nedocházelo k situacím, kdy jedna URL vede na další, která je také přesměrovaná.

5. Testujte

Veškeré úpravy a návrhy dělejte na testovacím webu, nikdy ne přímo v provozu. Vytvořte si pracovní prostředí k testování, kde změny ověříte. Až poté je vypusťte na ostro. Tato verze webu nesmí být přístupná vyhledávačům ani veřejným uživatelům. Zainteresovaným osobám přidělte přístupy nebo povolte výjimku konkrétním IP adresám.

Spuštění a kontrola nového webu

Před spuštěním se znovu ujistěte, že vše funguje správně. Projděte si web a zkontrolujte následující body:

  1. Interní prolinkování
    Odkazy z menu, textů, patičky atd.
  2. Nasazení a správnost meta dat
    Meta titulky, meta popisky, alt tagy u obrázků.
  3. Úplnost obsahu
    Všechno je dostatečně popsané, nikde nic nechybí.
  4. Nastavení stránkování
    Výpis produktů u kategorií, výpis článků v obsahové sekci.
  5. Správné označení kanonických URL
    Zabraňují tvorbě duplicitního obsahu.
  6. Implementaci strukturovaných dat
    Informace na webu, které Google lépe chápe a zobrazuje více informací ve výsledcích vyhledávání; o strukturovaných datech už jsme podrobně psali v našem článku.
  7. U vícejazyčných webů nastavení hreflang
    Hreflang se používá pro určení jazykového a geografického cílení webové stránky; díky tomu vyhledávače interpretují jazyk webu a poznají, pro jakou zemi je web adresovaný.
  8. Existenci robots.txt
    Soubor, v němž zamezíme robotům vyhledávačů přístup na vybrané stránky webu – například do administrace nebo zákaznické sekce – musíte správně nastavit všechny direktivy neboli příkazy, kam robot nemůže vstoupit.
  9. Site mapu
    Obsahuje pouze důležité stránky webu, které chceme indexovat

Už při plánování zohledněte čas spuštění. Vyhněte se víkendům (potažmo pátku) a svátkům. Vyberte den, kdy máte čas vše pohlídat a případné problémy můžete okamžitě řešit s odborníky. U zjištěných nedostatků si stanovte priority a rozdělte je dle závažnosti – co může počkat po spuštění, co řešit nyní.

Ihned po spuštění odstraňte veškerá zamezení přístupu. Následně si vytvořte checklist, který vám pomůže v den spuštění:

Checklist po spuštění

  1. Všechny důležité stránky fungují správně, přesměrování je v pořádku.
  2. Akce na webu jedou bez chyb (odesílání objednávek, registrace do newsletterů atd.).
  3. V přístupu a indexaci na nový web robotům vyhledávačů nic nebrání (časté chyby v zákazu v robots.txt).
  4. Podívejte se, jestli na chybové stránky se stavovým kódem 4xx nevedou interní odkazy.
  5. Analytika funguje, jak má (tuto část svěřte zkušenému analytikovi, který se vyzná v Google Analytics a perfektně ovládá Google Tag Manager).

Vše funguje a nepozorujete zásadní chyby? Založte ještě Google Search Console a Seznam Webmaster. Oba nástroje monitorují výkon webu ve výsledcích vyhledávání. Myslete také na aktualizaci zpětných odkazů. S časovým odstupem sledujte vývoj indexace nového webu pomocí dvou výše uvedených nástrojů, chybné URL 404, změny v návštěvnosti a pozic z organiku.

Jak to děláme my

U klienta, který prodává vlasovou kosmetiku, jsme vytvořili analýzu klíčových slov, upravili strukturu, přidali nové přistávací stránky a kompletně odladili on-page prvky. Upravili jsme také filtraci s využitím parametrických filtrů.


Pozn.: Graf znázorňuje organickou návštěvnost

Přechod jsme pohlídali po všech stránkách a klientovi nová platforma Shoptet prospívá. Narostla návštěvnost z organického vyhledávání i tržby z organiku.

Co si z toho vzít? Věnujte hodně času přípravám i testování. Pokud má nový web fungovat bez problému, přechod nevyřešíte za měsíc. Netápejte a nebojte se oslovit odborníky. Naši SEO konzultanti vám rádi poradí a vaše stránka bude fungovat na první dobrou.

Čtěte nejnovější články s předstihem

Zaujalo vás, jak pracujeme? Chcete s námi probrat váš projekt nebo se na něco zeptat?

Martin Zettík - { .occupation }}

Na první kontakt je připraven

Martin Zettík - { .occupation }}

Martin Zettík

obchodní ředitel

608 840 104

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

martin.zettik@optimio.cz
Enjoyed with Azami.cz