Powered by Smartsupp

Jak Češi vyhledávají v roce 2025. První výzkum AI a vyhledávačů v ČR

7 minut

V květnových týdnech roku 2025 se toho v ČR na poli AI aplikací a vyhledávačů odehrálo mnoho. Google v Česku spouští AI Overviews (více v našem článku) a na I/O Keynote Google 2025 byl oznámen AI mode, i když zatím pouze pro US trh. AI mode tam je součástí vyhledávače Google a připomíná plnohodnotnou AI aplikaci bez snippetů webů. Máme se zhruba za rok na co těšit

Dosavadní výzkumy 

Výzkumů, které se týkají používání AI Overviews, v zahraničí už vzniklo několik, většinou v režii velkých hráčů. Semrush vydal studii na základě 10 mil. dotazů v AI Overview, Ahrefs realizoval výzkum na vybraných 300 000 výrazech – oba pro US trh. Výzkum používání ChatGPT versus vyhledávač Google vznikl pro US trh v dílně Semrush, zde na základě 80 mil. dotazů. Nejnovější výzkum z 15. 5. 2025 pak také v agentuře Orbitmedia (více níže v článku).  

V Česku máme zatím pouze jeden důvěryhodný výzkum používání AI Overviews z dílny populárního nástroje Marketing Miner na 100 000 náhodně vybraných dotazech (výzkum zde).

Z výše uvedených výzkumů pro AI Overviews vyplývá (jak pro ČR tak US trh):

  • Dominují informační dotazy, více jak 90 %.
  • Objevují se nejčastěji dotazy týkající se segmentů zdravotnictví, vědy, práva a financí, tedy weby YMYL (your money your life). Je to logické, Google chce mít co největší kontrolu nad informacemi nejvíce ovlivňující lidské životy.
  • Nejčastěji zobrazené SERP features společně s AI Overviews jsou People also ask (Lidé se také ptají), Related, Organic video.
Prohlédněte si výzkum v infografice

Proč jsme se rozhodli pro vlastní výzkum?

Díky předchozím výzkumům tedy víme, jak lidé v USA nebo v ČR používají AI Overviews nebo jak často používají AI aplikace vůči vyhledávačům na US trhu. Ovšem přesně tato data nám zatím chybí pro ČR. Proto jsme výzkum koncipovali pro porovnání současného používání vyhledávačů (Google, Seznam, Bing, …)versus AI aplikací / chatbotů (ChatGPT, Perplexity, CoPilot, …).

Metodologie dotazování

Výzkum proběhl 29. 5. 2025 na platformě Instant Research od agentury Ipsos na vzorku 1 038 respondentů. Díky nulové vstupní segmentaci jsme dosáhli reprezentativního vzorku s mírou chybovosti cca 3 %. Protože se výzkum týká používání technologií, v úvodu dotazníku jsme rozdíly mezi internetovým vyhledávačem (Google, Seznam, Bing …) a AI aplikací / chatbotem (ChatGPT, Perplexity, CoPilot …) pečlivě vysvětlili.

Výstupy výzkumu aneb na co jsme přišli?

Mezi hlavní zjištění v rozdílech používání internetového vyhledávače versus AI chatbota v ČR ke dni 29. 5. 2025 patří:

Četnost používání

 

  • Denně používá AI chatboty 17 % uživatelů, avšak vyhledávače používá denně téměř 75 %.
  • AI chatboty NIKDY nepoužívá 34 % uživatelů, vyhledávače jen 1,3 %.

Jak často používáte klasické vyhledávače (Google, Seznam …)?
Výzkum používání AI chatbotů vs Vyhledávačů - četnost používání vyhledávačů

Jak často používáte AI chatboty (ChatGPT, CoPilot …)?


Poměr zadávání osobních vs. pracovních dotazů

 

  • u AI chatbotů 45 % (osobní) vs. 22 % (pracovní)
  • u vyhledávačů 84 % (osobní) vs. 15 % (pracovní)

První výzkum používání AI chatbotů vs Vyhledávačů - poměr zadávání osobních vs. pracovních dotazů

Už nyní vidíme větší podíl využívání AI chatbotů pro pracovní využití vs. osobní než je tomu u vyhledávačů.

Polovina uživatelů, kteří používají AI chatboty, je využívá k práci. U vyhledávačů je podíl mnohem menší. Vyhledávače používá k práci jen cca pětina uživatelů.”



AI chatboti pro osobní dotazy

45 % uživatelů používá AI chatboty pro osobní dotazy, a to zejména tohoto typu:

  • osobní rozvoj (vzdělávání, cizí pojmy, …)
  • tipy na jídlo, recepty
  • pomoc s úředními věcmi (smlouvy, životopisy, stížnosti, …)
  • zdraví a životní styl
  • cestování a plánování výletů

Pro jaké typy osobních dotazů obvykle používáte AI chatboty?

“Při osobních dotazech AI chatboty využíváme nejméně u návrhů pro bydlení, kreativní tvorbu textů a psaní osobních e-mailů.”



AI chatboti pro pracovní dotazy

22,1 % uživatelů používá AI chatboty pro pracovní dotazy, a to zejména tohoto typu:

  • pracovní e-maily (psaní, úpravy, návrhy, …)
  • překlady a jazykové korektury
  • kreativní práce (tvorba fotek, videí, prezentací)
  • programování, IT dotazy


Pro jaké typy pracovních dotazů obvykle používáte AI chatboty?


“AI chatboty při práci uživatelům v ČR nejvíce ulehčují život při psaní e-mailů, překlady, kreativní tvorbu a programování.”



Vyhledávače pro osobní dotazy

84 % uživatelů využívá internetové vyhledávače (Google, Seznam, …) pro osobní dotazy v tomto pořadí dle těchto priorit:

  • nákupy (výběr produktů, porovnání cen, …)
  • cestování a plánování výletů
  • tipy na jídlo, recepty
  • zábava (návrhy filmů, knih, her, volného času)


Pro jaké typy osobních dotazů obvykle používáte vyhledávače?


“Naprostá většina uživatelů klasických vyhledávačů (Google nebo Seznam) je používá pro osobní dotazy, které se týkají zejména nakupování, cestování, receptů a zábavy.”


Vyhledávače pro pracovní dotazy


Pouze 15 % uživatelů využívá internetové vyhledávače (Google, Seznam, …) pro pracovní dotazy v tomto pořadí dle těchto priorit:

  • pracovní maily (psaní, návrhy, úpravy, …)
  • překlady a jazykové korektury
  • právní a admin podklady (smlouvy, směrnice, …)


Pro jaké typy pracovních dotazů obvykle používáte internetový vyhledávač?



“Když někdo v ČR použije internetový vyhledávač k práci, nejčastěji jde o pomoc při psaní mailů nebo pro překlady.”


Relevance odpovědí

 

  • 33,7 % respondentů uvedlo, že přesnější a relevantnější odpovědi získají z klasických vyhledávačů, nicméně záleží hodně na typu dotazu.


Který z nástrojů vám poskytuje přesnější a relevantnější odpovědi?

“Lidé v ČR zatím více důvěřují informacím z klasických vyhledávačů. Bez ohledu na typ dotazu jim věří třetina uživatelů. AI chatbotům bez ohledu na typ dotazu důvěřuje pouze o něco málo víc než desetina lidí.”


Délka dotazu

 

  • Kdo používá AI chatboty, překvapivě nejčastěji zadává kratší dotazy (63 % uživatelů). Jen 14,5 % používá dlouhé a detailní otázky.


Když používáte AI chatbota (ChatGPT, CoPilot, Perplexity, …), jak obvykle formulujete své dotazy?

“Uživatelé AI chatbotů zatím neumí správně zadávat prompty. Většina používá krátké dotazy místo delších, ve kterých by mohly detailně popsat zadání pro AI chatbota.”

  • Uživatelé používající klasické internetové vyhledávače (Google, Seznam, …) zadávají nejčastěji krátké dotazy, 87 % uživatelů. Jen 7,6 % používá dlouhé a detailní otázky.


Když používáte vyhledávač (Google, Seznam, Bing, …), jak obvykle formulujete své dotazy?

“Naprostá většina uživatelů internetových vyhledávačů je zvyklá je používat v krátkých a konkrétních dotazech.”

Insighty muži vs. ženy

 

Při pohledu na rozdíly používání AI chatbotů vs. vyhledávačů samostatně pro muže a pro ženy, zjistíme, že:

  1. Muži často (10,6 %) využívají AI chatboty v práci pro programování / IT dotazy, zatímco u žen tato kategorie téměř neexistuje (pod 1 %).

  2. Muži mají větší důvěru v AI chatboty u technických dotazů, ženy více spoléhají na AI chatboty pro čistě jazykové úpravy.

  3. Muži preferují AI chatboty v osobní oblasti pro učení a sebevzdělávání (19,4 %), zatímco ženy je používají zejména pro rady v oblasti zdraví, životního stylu (14,6 %) a pro tipy na jídlo, recepty (14,6 %).

  4. AI chatbot je v plánování výletů u mužů o 3,1 % populárnější než u žen, ale ve vyhledávači jsou rozdíly marginální – obě pohlaví používají vyhledávače pro cestování zhruba stejně (≈ 50 %).

  5. Ženy častěji než muži volí AI chatboty pro wellness tipy, zatímco muži a ženy ve vyhledávačích hledají zdravotní rady zhruba stejně.

 

Porovnání dat ČR vs USA

Výzkum problematiky používání vyhledávačů versus AI aplikací provedli také 15. 5. 2025 v agentuře Orbitmedia na US trhu (téměř totožná metodologie, stejný vzorek populace s podobnými otázkami) – výzkum je dostupný zde
S určitou mírou pravděpodobnosti můžeme říci, že aktuální data z ČR by se měla za rok přibližovat současným číslům z USA. Proto může být zajímavé už nyní některá data porovnat.

Jak často používáte AI aplikace typu ChatGPT, CoPilot apod.?

Data z 05-2025, n=1038 Česká republika USA
Denně 16,9 % 62,2 %
Týdně 19,3 % 20,6 %
Měsíčně 12,8 % 7,6 %
Zřídka nebo nikdy 51,0 % 9,6 %

 

Jak vidíme z porovnávací tabulky, liší se hlavně mezní hodnoty denního používání a nepoužívání AI chatbotů. Je otázkou, jestli opravdu cca za rok bude podíl uživatelů v ČR denně využívajících AI chatboty stejně vysoký.
 
I proto jsme se rozhodli nejpozději za rok tento výzkum zopakovat a porovnat data. Uvidíme tak posun v chování uživatelů a jejich změnu preferencí ve využívání vyhledávačů a AI aplikací.

Zaujalo vás téma? Pak by vás mohl zajímat také náš další článek

Google AI Overviews v ČR: Jaké budou důsledky pro majitele webů?

Přestože příchod AI Overviews rezonuje marketingovým a business světem víc než zprávy o novém iPhonu, je možné, že k vám tato zpráva ještě nedoputovala. Google v zahraničí už před nějakou dobou nasadil AI Overviews v plné parádě, a nyní je od konce května 2025 již funkční také v ČR.  Jak tato novinka zamíchala kartami v zahraničí? A co můžeme očekávat u nás, jakmile skončí Google testování a pojede se na ostro? To si povíme v dnešním článku.

Přečíst článek

Staňte se také naším klientem

A co vaše ponákupní komunikace

Dejte nám vědět a my se vám ozveme. Probereme veškeré možnosti a ukážeme vám, jak takovou ponákupní komunikaci zvládnout.

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol

605 343 241

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

obchod@optimio.cz
Enjoyed with Azami.cz