7 minut
V květnových týdnech roku 2025 se toho v ČR na poli AI aplikací a vyhledávačů odehrálo mnoho. Google v Česku spouští AI Overviews (více v našem článku) a na I/O Keynote Google 2025 byl oznámen AI mode, i když zatím pouze pro US trh. AI mode tam je součástí vyhledávače Google a připomíná plnohodnotnou AI aplikaci bez snippetů webů. Máme se zhruba za rok na co těšit
Výzkumů, které se týkají používání AI Overviews, v zahraničí už vzniklo několik, většinou v režii velkých hráčů. Semrush vydal studii na základě 10 mil. dotazů v AI Overview, Ahrefs realizoval výzkum na vybraných 300 000 výrazech – oba pro US trh. Výzkum používání ChatGPT versus vyhledávač Google vznikl pro US trh v dílně Semrush, zde na základě 80 mil. dotazů. Nejnovější výzkum z 15. 5. 2025 pak také v agentuře Orbitmedia (více níže v článku).
V Česku máme zatím pouze jeden důvěryhodný výzkum používání AI Overviews z dílny populárního nástroje Marketing Miner na 100 000 náhodně vybraných dotazech (výzkum zde).
Z výše uvedených výzkumů pro AI Overviews vyplývá (jak pro ČR tak US trh):
Díky předchozím výzkumům tedy víme, jak lidé v USA nebo v ČR používají AI Overviews nebo jak často používají AI aplikace vůči vyhledávačům na US trhu. Ovšem přesně tato data nám zatím chybí pro ČR. Proto jsme výzkum koncipovali pro porovnání současného používání vyhledávačů (Google, Seznam, Bing, …)versus AI aplikací / chatbotů (ChatGPT, Perplexity, CoPilot, …).
Výzkum proběhl 29. 5. 2025 na platformě Instant Research od agentury Ipsos na vzorku 1 038 respondentů. Díky nulové vstupní segmentaci jsme dosáhli reprezentativního vzorku s mírou chybovosti cca 3 %. Protože se výzkum týká používání technologií, v úvodu dotazníku jsme rozdíly mezi internetovým vyhledávačem (Google, Seznam, Bing …) a AI aplikací / chatbotem (ChatGPT, Perplexity, CoPilot …) pečlivě vysvětlili.
Mezi hlavní zjištění v rozdílech používání internetového vyhledávače versus AI chatbota v ČR ke dni 29. 5. 2025 patří:
Jak často používáte klasické vyhledávače (Google, Seznam …)?
Jak často používáte AI chatboty (ChatGPT, CoPilot …)?
Už nyní vidíme větší podíl využívání AI chatbotů pro pracovní využití vs. osobní než je tomu u vyhledávačů.
Polovina uživatelů, kteří používají AI chatboty, je využívá k práci. U vyhledávačů je podíl mnohem menší. Vyhledávače používá k práci jen cca pětina uživatelů.”
45 % uživatelů používá AI chatboty pro osobní dotazy, a to zejména tohoto typu:
Pro jaké typy osobních dotazů obvykle používáte AI chatboty?
“Při osobních dotazech AI chatboty využíváme nejméně u návrhů pro bydlení, kreativní tvorbu textů a psaní osobních e-mailů.”
22,1 % uživatelů používá AI chatboty pro pracovní dotazy, a to zejména tohoto typu:
Pro jaké typy pracovních dotazů obvykle používáte AI chatboty?
“AI chatboty při práci uživatelům v ČR nejvíce ulehčují život při psaní e-mailů, překlady, kreativní tvorbu a programování.”
84 % uživatelů využívá internetové vyhledávače (Google, Seznam, …) pro osobní dotazy v tomto pořadí dle těchto priorit:
“Naprostá většina uživatelů klasických vyhledávačů (Google nebo Seznam) je používá pro osobní dotazy, které se týkají zejména nakupování, cestování, receptů a zábavy.”
Pouze 15 % uživatelů využívá internetové vyhledávače (Google, Seznam, …) pro pracovní dotazy v tomto pořadí dle těchto priorit:
Pro jaké typy pracovních dotazů obvykle používáte internetový vyhledávač?
“Když někdo v ČR použije internetový vyhledávač k práci, nejčastěji jde o pomoc při psaní mailů nebo pro překlady.”
Který z nástrojů vám poskytuje přesnější a relevantnější odpovědi?
“Lidé v ČR zatím více důvěřují informacím z klasických vyhledávačů. Bez ohledu na typ dotazu jim věří třetina uživatelů. AI chatbotům bez ohledu na typ dotazu důvěřuje pouze o něco málo víc než desetina lidí.”
Když používáte AI chatbota (ChatGPT, CoPilot, Perplexity, …), jak obvykle formulujete své dotazy?
“Uživatelé AI chatbotů zatím neumí správně zadávat prompty. Většina používá krátké dotazy místo delších, ve kterých by mohly detailně popsat zadání pro AI chatbota.”
Když používáte vyhledávač (Google, Seznam, Bing, …), jak obvykle formulujete své dotazy?
“Naprostá většina uživatelů internetových vyhledávačů je zvyklá je používat v krátkých a konkrétních dotazech.”
Při pohledu na rozdíly používání AI chatbotů vs. vyhledávačů samostatně pro muže a pro ženy, zjistíme, že:
Výzkum problematiky používání vyhledávačů versus AI aplikací provedli také 15. 5. 2025 v agentuře Orbitmedia na US trhu (téměř totožná metodologie, stejný vzorek populace s podobnými otázkami) – výzkum je dostupný zde.
S určitou mírou pravděpodobnosti můžeme říci, že aktuální data z ČR by se měla za rok přibližovat současným číslům z USA. Proto může být zajímavé už nyní některá data porovnat.
Jak často používáte AI aplikace typu ChatGPT, CoPilot apod.?
Data z 05-2025, n=1038 | Česká republika | USA |
Denně | 16,9 % | 62,2 % |
Týdně | 19,3 % | 20,6 % |
Měsíčně | 12,8 % | 7,6 % |
Zřídka nebo nikdy | 51,0 % | 9,6 % |
Jak vidíme z porovnávací tabulky, liší se hlavně mezní hodnoty denního používání a nepoužívání AI chatbotů. Je otázkou, jestli opravdu cca za rok bude podíl uživatelů v ČR denně využívajících AI chatboty stejně vysoký.
I proto jsme se rozhodli nejpozději za rok tento výzkum zopakovat a porovnat data. Uvidíme tak posun v chování uživatelů a jejich změnu preferencí ve využívání vyhledávačů a AI aplikací.