9 minut čtení
Nové směrnice členských států Evropské unie přináší výrazné změny pro e-commerce. Poslechli jsme si webinář Nová pravidla pro e-shopy od advokátní kanceláře eLegal, abychom naše klienty informovali s předstihem. V článku shrnujeme to nejdůležitější. Změny začínají platit od ledna 2023.
Podnikatelé, správci e-shopů a grafici, zbystřete! Button potvrzující objednávku vyžaduje změnu. Tlačítko „Objednat“ musíte nově pojmenovat jako „Objednávka zavazující k platbě“ nebo podobně, ale se stejným významem. Z textu musí být patrné, že se zákazník zavazuje k platbě.
Pokud tak neučiníte, smlouva bude neplatná a zákazník nemusí zboží přijmout ani zaplatit. Nejen že tak zbytečně utratíte peníze za dopravu, ale zkomplikujete si komunikaci se spotřebitelem a můžete čelit pokutě až 5 milionů korun od České obchodní inspekce.
Do e-mailu společně s potvrzením objednávky budete muset zákazníkovi také zaslat aktuální znění obchodních podmínek. Spotřebitel musí mít jistotu, že se nic nezměnilo a jeho nákup odpovídá současnému znění. Klasický proklik „Souhlasím s obchodními podmínkami“ již stačit nebude.
Pokud vyřizujete objednávky přes telefon, zákazník bude muset rovněž odsouhlasit objednávku i aktuální znění obchodních podmínek. Jinak smlouva nebude platná.
Pokud obchodní podmínky vhodně neupravíte, čekají vás zbytečné komplikace při jednání se zákazníky, neplatnost kupní smlouvy nebo pokuta až 1 milion korun od ČOI.
Nové podmínky se nevyhnou ani reklamacím, konkrétně vlastnostem objednaného zboží. E-shop má povinnost uvést podmínky reklamace v obchodních podmínkách nebo v reklamačním řádu, na který odkazuje z obchodních podmínek.
Nově může zákazník reklamovat zboží v jakékoliv provozovně nebo sídle podnikání, a také na dálku. Všechny tyto možnosti musí být uvedené v obchodních podmínkách nebo reklamačním řádu.
Odpadá tak nutnost nosit zboží pouze na konkrétní prodejnu, kde ho zákazník zakoupil, ale může zboží reklamovat i v sídle firmy.
Pokud v současnosti spotřebitel reklamuje produkt během 6 měsíců od fyzického převzetí, tak e-shop, aby mohl zamítnout jeho reklamaci, musí prokázat, že vada vznikla na straně spotřebitele. Nově se tato lhůta prodlouží na 1 rok.
Pokud tedy zákazník přijde do 1 roku například s rozbitým napájením k vysavači s tím, že chyba vznikla už při výrobě, má e-shop 2 možnosti:
Rok od nákupu dál naopak nese důkazní břemeno spotřebitel, kdy musí prokazovat, že kabel si nezničil sám, ale závada pochází z výroby.
Pokud reklamace nebude probíhat podle pravidel, čekají vás zbytečné komplikace při jednání se zákazníky, neplatnost kupní smlouvy nebo pokuta až 3 miliony korun od ČOI.
Jakýkoliv online obsah, software, e-booky, webináře, obsah poskytnutý streamovací platformou nebo hry zapadnou od ledna roku 2023 do samostatné kategorie. K nim začnou platit i nová pravidla, která vyřeší možné problémy s užíváním digitálního zboží. Spadají sem i chytrá zařízení s operačním systém, protože se jedná o softwarové vybavení.
Umělé navyšování cen před velkými slevovými akcemi není in. Jako „původní cenu“ produktu musíte nově uvádět nejnižší částku, za kterou jste produkt nabízeli na e-shopu za posledních 30 dní. Musíte ukládat ceny v čase? Ne, ale v případě kontroly máte argumenty na své straně.
Pokud e-shop nabízí personalizované ceny, musí o tom spotřebitele informovat v obchodních podmínkách. Například – „Máme několik věrnostních skupin a podle toho uzpůsobujeme ceny“ nebo „Tato cena platí pro nakupující přes Heureku“.
Spotřebitel musí vědět, podle čeho je zboží ve výpisech produktů srovnané – nejprodávanější, dle hodnocení či ceny.
Řekněme, že máte například kategorii Top produkty. Slovíčko top může mít ale více významů. Podobné sekce je nutné vysvětlit (například v textu kategorie). V tomto případě třeba – top produkty, které doporučuje náš odborník na mobilní telefony.
Od ledna roku 2023 se zakazuje vkládat falešné recenze nebo manipulovat s už zadaným uživatelským hodnocením. E-shop má povinnost toto zajistit a v případě potřeby i prokázat. Například pomocí toho, že hodnocení bude vázáno na konkrétní objednávku.
Vyznat se ve všech nových podmínkách není snadné. Pokud tápete, zavolejte svému právníkovi a poraďte se o nových pravidlech pro e-shopy. Vyhnete se sporům s klienty i Českou obchodní inspekcí.
Záznam webináře najdete tady.