Powered by Smartsupp

Google AI Overviews v ČR: Jaké budou důsledky pro majitele webů?

4 minuty

Přestože příchod AI Overviews rezonuje marketingovým a business světem víc než zprávy o novém iPhonu, je možné, že k vám tato zpráva ještě nedoputovala. Google v zahraničí už před nějakou dobou nasadil AI Overviews v plné parádě, a nyní je od konce května 2025 již funkční také v ČR. 

Jak tato novinka zamíchala kartami v zahraničí? A co můžeme očekávat u nás, jakmile skončí Google testování a pojede se na ostro? To si povíme v dnešním článku.

Co to vlastně AI Overviews jsou?

AI Overviews jsou nové výsledky vyhledávání, které generuje umělá inteligence.Zobrazují se zcela nahoře nad organickým i placeným vyhledáváním v prohlížeči Google. Jak už název napovídá, jejich obsah se in real time (v reálném čase) generuje pomocí AI

Google díky svému LLM modelu Gemini analyzuje obsah webů, které o hledaném tématu píší a generuje komplexní odpověď s uvedením zdrojových webů. Výsledek pak vypadá takto:

AI overview ukázka

Nějakou dobu zpět jste ještě mohli narazit na zkratku SGE (Search Generative Experience), což je to stejné, ale jedná se o starší označení, kdy ještě nebylo jasné, jak Google svoji novou službu pojmenuje.

Jaká je motivace Googlu? Poskytnout nám, uživatelům, co nejkomplexnější informace o hledaném tématu. Strýček Google je „hodný“ a nechce, abychom museli trávit velké množství času procházením webů. Proto nám odpovědi naservíruje přímo pod nos, aniž bychom museli navštívit jediný web. AI Overviews fungují podobně jako Featured Snippets a snaží se odpovědět na dotaz uživatele přímo ve výsledcích vyhledávání, což ale přispívá k většímu počtu vyhledávání s nulovým počtem kliknutí.

Co můžeme očekávat v našem českém a slovenském rybníčku?

Pojďme si to říct na rovinu. Výsledky chování uživatelů při zobrazení AI Overviews, které sledujeme v zahraničí, nejsou nejlepší. 

  • Podle studie Ahrefs u klíčových slov, kde se zobrazí AI Overview, dojde k předpokládanému propadu CTR (míry prokliku) u prvního organického výsledku v průměru o 34,5 %.
  • Podle studie Semrush na tom nejhůř budou hlavně informační dotazy (např. Jak …, Proč …, Kde …). U těch se předpokládá propad CTR až o 88,1 %. Jde například o dotazy typu:

Momentálně není zcela jasné a ověřené, jak a podle čeho AI vybírá obsah, který zahrne a ocituje v AI Overviews. Podle analýzy, kterou prováděl Semrush, AI nejčastěji vybírá a cituje velká média a mediální domy, Wikipedii, diskuzní fóra, ale také komerční weby a e-shopy.

Co si z toho hlavně vzít je, že se kompletně mění, jakým způsobem uživatel komunikuje a interaguje s vyhledávačem. S příchodem AI Overviews bychom se měli připravit na to, že uživatelé si začnou s vyhledávačem více povídat.


Zdroj: https://ahrefs.com/blog/ai-overviews-reduce-clicks/

Jak můžete zvýšit viditelnost vašeho webu v AI Overviews

Ale dost strašení, pojďme si říct, co s tím. Pozitivní na tom je, že stejně jak k nám ze zahraničí plynou ta ne moc pozitivní čísla, putují k nám také data a informace, jak se v AI Overviews teoreticky můžeme jako zdroj informací zobrazovat. Zatím jde spíše o první vlaštovky a je velmi pravděpodobné, že se informace budou ještě měnit, doplňovat a vyvracet. Nicméně existují nějaké dva hlavní segmenty činností, kterým byste se měli věnovat, (nejen) pokud se chcete zobrazovat v AI Overviews. 

Co tedy dělat, abychom se měli šanci v AI Overviews zobrazit?

EEAT a unikátní obsah

EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) je framework od Google pro hodnocení kvality obsahu na webu, který už ve světě SEO rezonuje nějakou dobu. V kontextu AI Overviews hraje opět poměrně zásadní roli.

Expertise (odbornost) – AI Overviews dávají přednost obsahu, který vychází z odborných znalostí.

  • Na webu i blogu pracujte s autorskými profily (medailonky) , kde jasně prokážete ověřenou odbornost autora.
  • Obsah na webu doplňujte o informace z odborných studií, příkladů z praxe, technických specifikací apod.

Experience (zkušenost) – Hraje roli obzvlášť u témat „Your Money or Your Life“ (např. zdraví, finance, právní rady.

  • Podporujte na svém webu obsah se skutečnou osobní zkušeností autora (např. Moje zkušenost s léčbou akné …).
  • Ukazujte reference,případové studie, konkrétní zkušenosti vás i vašich zákazníků.
  • Zapracujte na autenticitě svých textů.

Authoritativeness (autorita) – AI Overviews preferují obsah od zavedených značek nebo autorů s historií odborné publikační činnosti.

  • Budujte silný odkazový profil se zmínkami v médiích, ale i dalších relevantních publikacích.
  • Snažte se propojit svůj business se známými odborníky v oboru.

Trustworthiness (důvěryhodnost) – AI systémy kontrolují, zda je web bezpečný, obsah transparentní a nešíří lživé informace.

  • Zabezpečte svůj web protokolem HTTPS a proti různým virům či dalšímu nebezpečnému chování.
  • Obsah by měl být ozdrojovaný, měl by obsahovat transparentní informace o autorovi, kontaktních údajích nebo datu publikace.

Jak vylepšit na svém webu EEAT:

  1. Vždy uvádějte autora a jeho kvalifikaci k tématu.
  2. Přidávejte reference, externí odkazy a poznámky pod čarou.
  3. Uvádějte citace odborníků, kteří jsou k tématu relevantní (společně s odkazme na jejich web nebo potvrzení jejich autority - medailonek na odborném webu)
  4. Udržujte informace na stránkách aktuální.
  5. Využívejte FAQ bloky a snažte se mluvit jazykem zákazníka (tedy tak, jak on bude komunikovat s AI).
  6. Dobře strukturujte obsah do seznamů, odrážek, pište srozumitelně a fakticky.
  7. Používejte kvalitní fotografie, přikládejte k obsahu videa, dodatečná data ke stažení.
  8. Budujte značku a autoritu mimo web (sociální sítě, guest posty, PR články).

Technické SEO

Technické SEO hraje zásadní roli v tom, zda je váš web vůbec k dispozici pro zařazení do AI Overviews, a jak efektivně ho AI nástroje umí procházet, chápat a citovat. I když AI Overviews kladou důraz na kvalitu obsahu (EEAT), bez správné technické struktury se k němu AI ani nedostane nebo ho neumí správně interpretovat.

Co si pohlídat z technického SEO na vašem webu:

  1. Zajistěte správně nastavený robots.txt a meta tagy (noindex, nofollow, canonical, …).
  2. Zkontrolujte, že máte vyřešené duplicity a každá stránka je unikátní.
  3. Nasaďte na většinu stránek, u kterých to dává smysl, STRUKTUROVANÁ DATA.

Tip: Používejte typy jako Article, Author, Product, Organization, Breadcrumb. Co jsou strukturovaná data a proč je používat jsme pro vás sepsali do článku zde.

  1. Optimalizujte rychlost svého webu.
  2. Pohlídejte si, aby stránka byla 100% čitelná a ovladatelná na mobilu.
  3. Pracujte na interním prolinkování webu, aby AI lépe pochopila souvislosti mezi tématy.

Použitelnost webu

Aby mohl být váš web správně interpretován a dobře hodnocen pro zobrazení v AI Overviews, musí splňovat požadavky na skvělou uživatelskou zkušenost, tzv. user experience. Oblast UX je široké spektrum heuristik a faktorů ovlivňujících snadné používání webu, snadné nalezení toho, co uživatel na webu hledá. Jako majitelé webů bychom se o skvělý zážitek uživatele měli snažit automaticky, nejen z toho důvodu, že nám to teoreticky pomůže ke zobrazení v AI Overviews.

Pravidelně kontrolujte a optimalizujte UX prvky typu:

  1. Správné zobrazení na mobilních zařízeních.
  2. CoreWebVitals – parametry z rychlosti webu, které jsou pro Google zásadní.
  3. Nepoužívejte na webu rušivé prvky typu bannerů na nevyžádané akce, pop-upů bez možností jejich zavření.
  4. Sledujte chování uživatelů na webupomocí nástrojů typu MS Clarity, SmartLook apod. Díky tomu můžete odhalit slabá místa v použitelnosti webu.

Brand

Je vysoce pravděpodobné, že výhodu zobrazení v AI Overviews budou mít weby se silnou značkou. Co to znamená? Silná značka z pohledu Googlu je ta, která má dostatek zmíněk (dofollow odkazů) z relevantních a navštěvovaných webů. Jinými slovy jde o budování kvalitního odkazového profilu. V SEO nic nového pod sluncem. Na co bychom si tedy měli dát pozor.

  1. Vyšší tlak bude, vlastně už delší dobu je, na linkbuildingové techniky maximálně směřující k přirozeným odkazům.
  2. Není vhodné nakupovat zpětné odkazy online tržišť. 
  3. Zaměřit se na spolupráci se subjekty, které na nás budou v rámci kooperace odkazovat.
  4. Budovat takový typ obsahu, na který bude radost odkazovat (výzkumy, infografiky, …).

Jak měřit zmíňky v AI Overviews

Abychom mohli správně vyhodnocovat přítomnost našeho webu v AI Overview, potřebujeme měřit zmíňky webů v těchto přehledech. Jako aktuálně jediný český nástroj pro měření zobrazení v AI Overviews můžete využít MarketingMiner, který má nový "miner" AI Overview. Díky němu si můžete na zadaná klíčová slova dohledat viditelnost vašeho brandu. Další variantou může být Ahrefs.com se svým modulem "Brand Radar" nebo přímo v pohledu na klíčová slova daného webu si můžete v "SERP features" vyfiltrovat zobrazení v "AI Overviews".

Takže jak to bude – fight or flight?

Ačkoliv se může zdát, že s příchodem AI Overviews se svět organického vyhledávání obrací vzhůru nohama, realita je o něco méně dramatická a hlavně plná nových příležitostí. Google i nadále čerpá z kvalitního obsahu. A ten se nenarodí jen tak z ničeho. Bez odbornosti, transparentnosti a dobře strukturovaného webu to zkrátka nepůjde.

Váš web může být tím, kdo odpoví na otázky uživatelů přímo v AI Overview, což je příležitost, jak se dostat k publiku, které by vás jinak třeba minulo. Je to jen další evoluce vyhledávání a stejně jako u předchozích změn (mobilní indexace, Core Web Vitals, Helpful Content Update, …) přežijí a porostou ti, kteří se přizpůsobí. Navíc dle Googlu, když už někdo klikne na zdroj informací z AI Overviews, tak na webu stráví více času a je více angažovaný interagovat s obsahem.

Pokud tedy děláte kvalitní obsah, budujete autoritu, rozvíjíte svůj web a myslíte na uživatele, pak máte náskok. AI vám možná ubere pár kliknutí, ale dobře připravený web si svoji cestu k lidem vždycky najde.

Google se u AI Overview nezastavuje a už plánuje další novinky – AI mode, který 20. 5. 2025 vypustil pro USA trh. V tomto módu jde Google ještě dál a zcela opouští zobrazování snippetů webů. Začíná se tak přibližovat plnohodnotné AI aplikaci – zajímá vás více? Podívejte se na nejnovější I/O Keynote 25 https://io.google/2025/explore/google-keynote-1 (o novém SERPu mluví od cca 46 minuty).

Stay tuned Připravujeme výzkum využívání AI v ČR.

Zaujalo vás téma? Pak by vás mohl zajímat také náš další článek

Proč propojit UX a SEO pro získání lepších výsledků vaší firmy?

Toužíte se svou firmou dosáhnout ještě lepších výsledků? Pak byste rozhodně neměli zapomínat na marketingové nástroje v podobě UX, SEO a jejich propojení. Právě tomuto tématu se ve třetím díle našeho podcastu věnuje Karel Souček, který v Optimiu působí na pozici Head of Research and UX, a tak k tomu má rozhodně co říct!

Přečíst článek

Staňte se také naším klientem

A co vaše ponákupní komunikace

Dejte nám vědět a my se vám ozveme. Probereme veškeré možnosti a ukážeme vám, jak takovou ponákupní komunikaci zvládnout.

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol

605 343 241

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

obchod@optimio.cz
Enjoyed with Azami.cz