4 minuty
Přestože příchod AI Overviews rezonuje marketingovým a business světem víc než zprávy o novém iPhonu, je možné, že k vám tato zpráva ještě nedoputovala. Google v zahraničí už před nějakou dobou nasadil AI Overviews v plné parádě, a nyní je od konce května 2025 již funkční také v ČR.
Jak tato novinka zamíchala kartami v zahraničí? A co můžeme očekávat u nás, jakmile skončí Google testování a pojede se na ostro? To si povíme v dnešním článku.
AI Overviews jsou nové výsledky vyhledávání, které generuje umělá inteligence.Zobrazují se zcela nahoře nad organickým i placeným vyhledáváním v prohlížeči Google. Jak už název napovídá, jejich obsah se in real time (v reálném čase) generuje pomocí AI.
Google díky svému LLM modelu Gemini analyzuje obsah webů, které o hledaném tématu píší a generuje komplexní odpověď s uvedením zdrojových webů. Výsledek pak vypadá takto:
Nějakou dobu zpět jste ještě mohli narazit na zkratku SGE (Search Generative Experience), což je to stejné, ale jedná se o starší označení, kdy ještě nebylo jasné, jak Google svoji novou službu pojmenuje.
Jaká je motivace Googlu? Poskytnout nám, uživatelům, co nejkomplexnější informace o hledaném tématu. Strýček Google je „hodný“ a nechce, abychom museli trávit velké množství času procházením webů. Proto nám odpovědi naservíruje přímo pod nos, aniž bychom museli navštívit jediný web. AI Overviews fungují podobně jako Featured Snippets a snaží se odpovědět na dotaz uživatele přímo ve výsledcích vyhledávání, což ale přispívá k většímu počtu vyhledávání s nulovým počtem kliknutí.
Pojďme si to říct na rovinu. Výsledky chování uživatelů při zobrazení AI Overviews, které sledujeme v zahraničí, nejsou nejlepší.
Momentálně není zcela jasné a ověřené, jak a podle čeho AI vybírá obsah, který zahrne a ocituje v AI Overviews. Podle analýzy, kterou prováděl Semrush, AI nejčastěji vybírá a cituje velká média a mediální domy, Wikipedii, diskuzní fóra, ale také komerční weby a e-shopy.
Co si z toho hlavně vzít je, že se kompletně mění, jakým způsobem uživatel komunikuje a interaguje s vyhledávačem. S příchodem AI Overviews bychom se měli připravit na to, že uživatelé si začnou s vyhledávačem více povídat.
Zdroj: https://ahrefs.com/blog/ai-overviews-reduce-clicks/
Ale dost strašení, pojďme si říct, co s tím. Pozitivní na tom je, že stejně jak k nám ze zahraničí plynou ta ne moc pozitivní čísla, putují k nám také data a informace, jak se v AI Overviews teoreticky můžeme jako zdroj informací zobrazovat. Zatím jde spíše o první vlaštovky a je velmi pravděpodobné, že se informace budou ještě měnit, doplňovat a vyvracet. Nicméně existují nějaké dva hlavní segmenty činností, kterým byste se měli věnovat, (nejen) pokud se chcete zobrazovat v AI Overviews.
Co tedy dělat, abychom se měli šanci v AI Overviews zobrazit?
EEAT (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) je framework od Google pro hodnocení kvality obsahu na webu, který už ve světě SEO rezonuje nějakou dobu. V kontextu AI Overviews hraje opět poměrně zásadní roli.
Expertise (odbornost) – AI Overviews dávají přednost obsahu, který vychází z odborných znalostí.
Experience (zkušenost) – Hraje roli obzvlášť u témat „Your Money or Your Life“ (např. zdraví, finance, právní rady.
Authoritativeness (autorita) – AI Overviews preferují obsah od zavedených značek nebo autorů s historií odborné publikační činnosti.
Trustworthiness (důvěryhodnost) – AI systémy kontrolují, zda je web bezpečný, obsah transparentní a nešíří lživé informace.
Technické SEO hraje zásadní roli v tom, zda je váš web vůbec k dispozici pro zařazení do AI Overviews, a jak efektivně ho AI nástroje umí procházet, chápat a citovat. I když AI Overviews kladou důraz na kvalitu obsahu (EEAT), bez správné technické struktury se k němu AI ani nedostane nebo ho neumí správně interpretovat.
Co si pohlídat z technického SEO na vašem webu:
Tip: Používejte typy jako Article, Author, Product, Organization, Breadcrumb. Co jsou strukturovaná data a proč je používat jsme pro vás sepsali do článku zde.
Aby mohl být váš web správně interpretován a dobře hodnocen pro zobrazení v AI Overviews, musí splňovat požadavky na skvělou uživatelskou zkušenost, tzv. user experience. Oblast UX je široké spektrum heuristik a faktorů ovlivňujících snadné používání webu, snadné nalezení toho, co uživatel na webu hledá. Jako majitelé webů bychom se o skvělý zážitek uživatele měli snažit automaticky, nejen z toho důvodu, že nám to teoreticky pomůže ke zobrazení v AI Overviews.
Pravidelně kontrolujte a optimalizujte UX prvky typu:
Je vysoce pravděpodobné, že výhodu zobrazení v AI Overviews budou mít weby se silnou značkou. Co to znamená? Silná značka z pohledu Googlu je ta, která má dostatek zmíněk (dofollow odkazů) z relevantních a navštěvovaných webů. Jinými slovy jde o budování kvalitního odkazového profilu. V SEO nic nového pod sluncem. Na co bychom si tedy měli dát pozor.
Abychom mohli správně vyhodnocovat přítomnost našeho webu v AI Overview, potřebujeme měřit zmíňky webů v těchto přehledech. Jako aktuálně jediný český nástroj pro měření zobrazení v AI Overviews můžete využít MarketingMiner, který má nový "miner" AI Overview. Díky němu si můžete na zadaná klíčová slova dohledat viditelnost vašeho brandu. Další variantou může být Ahrefs.com se svým modulem "Brand Radar" nebo přímo v pohledu na klíčová slova daného webu si můžete v "SERP features" vyfiltrovat zobrazení v "AI Overviews".
Ačkoliv se může zdát, že s příchodem AI Overviews se svět organického vyhledávání obrací vzhůru nohama, realita je o něco méně dramatická a hlavně plná nových příležitostí. Google i nadále čerpá z kvalitního obsahu. A ten se nenarodí jen tak z ničeho. Bez odbornosti, transparentnosti a dobře strukturovaného webu to zkrátka nepůjde.
Váš web může být tím, kdo odpoví na otázky uživatelů přímo v AI Overview, což je příležitost, jak se dostat k publiku, které by vás jinak třeba minulo. Je to jen další evoluce vyhledávání a stejně jako u předchozích změn (mobilní indexace, Core Web Vitals, Helpful Content Update, …) přežijí a porostou ti, kteří se přizpůsobí. Navíc dle Googlu, když už někdo klikne na zdroj informací z AI Overviews, tak na webu stráví více času a je více angažovaný interagovat s obsahem.
Pokud tedy děláte kvalitní obsah, budujete autoritu, rozvíjíte svůj web a myslíte na uživatele, pak máte náskok. AI vám možná ubere pár kliknutí, ale dobře připravený web si svoji cestu k lidem vždycky najde.
Google se u AI Overview nezastavuje a už plánuje další novinky – AI mode, který 20. 5. 2025 vypustil pro USA trh. V tomto módu jde Google ještě dál a zcela opouští zobrazování snippetů webů. Začíná se tak přibližovat plnohodnotné AI aplikaci – zajímá vás více? Podívejte se na nejnovější I/O Keynote 25 https://io.google/2025/explore/google-keynote-1 (o novém SERPu mluví od cca 46 minuty).
Stay tuned Připravujeme výzkum využívání AI v ČR.