Proč se vyplatí chránit si své soukromí na Facebooku?

7 minut čtení

Kdo není na Facebooku, jako by skutečně nežil – aspoň v moderní internetové realitě. Většina z nás má pocit, že v tom umí chodit. Být online je přece hračka a samozřejmě vím, jak se na internetu chovat, ne? Když se ale podíváme zpět do té běžné, offline verze našich životů, většina z nás dělá pravý opak toho, co na sociálních sítích. Nebo snad na potkání rozdáváte lidem vizitky s vašimi osobními údaji a soukromými informacemi?

stalker

Představte si třeba, že jdete koupit rohlíky a prodavačka se vás začne vyptávat. Zjišťuje, kdo je vaše manželka, jak staré máte děti, kdy jste se narodili, kde pracujete a co vás zajímá. Většině lidí by její zpověď začala být po chvilce značně nepříjemná. Takhle osobní informace byste prodavačce odmítli dát. Jenže na Facebooku to děláte. A svoje soukromí ukazujete celému světu.

První informace na sebe práskneme už při registraci

Je to už nějaký čas, co jste se na Facebooku registrovali. Vzpomenete si, jaké informace od vás na začátku vyžadoval? K vytvoření účtu chtěl znát váš email (a teď ruku na srdce – kdo z nás má na emailu silné heslo a dvoufázové ověření? První bod k zamyšlení). Vyplnili jste jméno, příjmení, datum narození a postupně jste krmili všechny ostatní uživatele Facebook dodatečnými informacemi, které byste prodavačce odmítli sdělit. Tak jaký je v tom rozdíl? Teď znají vaše datum narození všechny prodavačky světa, jen je nevidíte.

prodavacka

Tip #1

Nastavte si dvoufázové ověření přihlášení i na Facebooku. Silné heslo nemusí jako ochrana stačit a jak z minulosti víme, ukradené účty na sociálních sítích nejsou novinka. Stejně tak nezapomeňte chránit svůj mobil a počítač (všechna zařízení, kde Facebook používáte) proti odemykání.

Facebook je jako mazanější prodavačka

Křížovky, doplňovačky nebo sudoku si oblíbila spousta lidí. S podobným nadšením pak doplňují i svoje osobní údaje do profilů na sociálních sítích. Proč? Facebook se vám jednou za čas připomene, že jste nevyplnili rodinné příslušníky nebo místo, kde pracujete. Nikdo ale neřekl, že tyto informace sdělovat musíte. Většina z nich by mohla být určitým způsobem riziková, proto vyplňte jen to, co skutečně chcete říct i celému světu.

muz s dalekohledem

Tip #2

Email jste už zadali, telefonní číslo pravděpodobně také. V nastavení proto vypněte možnost nalezení vašeho profilu podle emailu nebo telefonního čísla.

Pokud jste už vypsali jména sourozenců nebo místo, kde pracujete, upravte si viditelnost těchto informací. Stejně jako u samotných příspěvků, i tady je možné vybrat, zda tyto informace uvidí jen přátelé, nebo dokonce jen já.

Cílení příspěvků – důležitá špička facebookového ledovce

Pokud chcete mít pro svět relativně neviditelný profil, používáte pravděpodobně cílení příspěvků jen přátelé. To ale neznamená, že se vaše dopolední zpověď nebo fotky dětí nedostanou do rukou úplně cizím lidem. Kdokoli z vašich přátel je může záměrně či omylem dál šířit.

Představte si, že jste v té stejné samoobsluze rohlíky ukradli. Pak si to ale rozmyslíte a jdete je vrátit. Nikdo to neřekl nahlas a nikdo vás viditelně neoznačil, ale prodavačka si bude pamatovat, že jste zloděj. A stejně tak je to s příspěvky. Pokud přidáte na Facebook fotku z narozeninové párty, později jí upravíte soukromí jako jen pro přátele, informace o ní v síti zůstává. Zvlášť, pokud označíte některé ze svých přátel. Na jejich zdi pak fotka žije dál, aniž byste o tom věděli.

spicka ledovce

Tip #3

Pokud v komentářích reagujete na příspěvek stránky či skupiny, je váš komentář veřejně viditelný a můžete se tak zobrazovat někde, kde být vidět nechcete.

Když už řešíte, kdo vidí vaše příspěvky, můžete ovládat i to, kdo vám píše na profil a komu se takový příspěvek zobrazí. V nastavení timeline a označování můžete zvolit kdo a za jakých podmínek může na vaši zeď přispívat.

Rodinu si člověk nevybírá, přátele ano (i na Facebooku)

Do domu si přece nepustíte nikoho, koho neznáte, ne? Jenže na Facebooku to děláme. Opět. Žádosti o přátelství proto schvalujte pouze těm lidem, které opravdu znáte. Schválením přátelství člověku dáváte možnost nahlédnout k vám domů a prolistovat se vašimi fotkami z dovolené.

S podvodnými přáteli na Facebooku je to jako s upíry. Do domu můžou vstoupit jen na vaše pozvání. Schvalte mu přátelství s dveřmi dokořán, ale počítejte s rizikem, že vysaje vás nebo váš profil. Obezřetnost hraničící s lehkou paranoiou je proto v případě schvalování přátel zcela v pořádku.

upir

Tip #4

Někteří falešní přátelé by se k vám rádi dostali a nemůžou, tak vše (čtěte vaše veřejné příspěvky a informace) sledují oknem. A to možná nechcete. Takové sledování (jednostranná možnost sledovat co píšete na Facebooku) můžete jednoduše vypnout. Hledejte ji v nastavení -> veřejné příspěvky.

Důvěřuj, ale… přemýšlej, co sdílíš

Sociální sítě v první řadě slouží a mají sloužit k propojování lidí. Sdílená radost je větší radost, trápení se zase lépe snáší, když je vás na něj víc. A protože často podléháme emocím, zapomínáme na to, že jsme pořád v prostředí sociálních sítí. Proto, když zveřejňujete obsah na svůj profil, myslete na ty miliony prodavaček, které se těší na nejnovější drby o vás.

Zaujalo vás téma? Pak by vás mohl zajímat také náš další článek

Lead Generation jako kladivo na drahé konverze

Lajky, srdíčka či nákup fanoušků nechme mistrům v propagaci příspěvků skrze tlačítko na profilu stránky a pojďme si říct něco o skutečné práci s potenciálem na sociální síti. Facebook může opravdu patřit mezi výrazně silné výkonnostní nástroje. A nechat za sebou i takové hráče jako Google. A to hodně daleko. Zkusili jste již nástroj Lead Generation? Jeho možnosti vás příjemně překvapí.

Přečíst článek

Čtěte nejnovější články s předstihem

Staňte se také naším klientem

Představte nám svůj projekt, cíle nebo třeba problém, který vás akutně pálí. Pokud má řešení pomocí výkonnostního marketingu, najdeme jej.

Martin Zettík - { .occupation }}

Na první kontakt je připraven

Martin Zettík - { .occupation }}

Martin Zettík

obchodní ředitel

608 840 104

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

martin.zettik@optimio.cz