7 minut čtení
Přemýšleli jste někdy nad tím, že založíte kapelu? A jak by se jmenovala? Musí znít poutavě a zaujmout na první dobrou. Lehce zapamatovatelné jméno, ale zároveň s hlubším přesahem… Většina lidí stráví nad vymýšlením toho pravého názvu skupiny spoustu času. Dobrý nápad totiž jen málokdy spadne z nebe. A své o tom ví i tvůrci obsahu.
Když se řekne příspěvek na Facebooku, vybaví se vám chytlavý text a hezká fotka, video nebo infografika. Za jedním takovým postem se ale skrývá mnohem víc než jen pár minut psaní, klikání a popíjení kávy. Cílem každého správce sociálních sítí by měla být tvorba obsahu, který ví, co chce říct a má jasný cíl. Zahlcovat internety nicneříkajícím textem a akčními letáky nedává smysl. Postavit dobrou kreativu, která bude mezi lidi rezonovat, jednoduše stojí čas a někdy méně či více námahy.
Aby měla tvorba obsahu a komunikace na sociálních sítích smysl, musíme si hned na začátku určit, jaký je její účel. Kdo je naše cílová skupina? Co chceme lidem předat? Proč by nás měli sledovat, co si z toho vezmou a co to v důsledku přinese nám? Na tyto a spoustu dalších otázek odpovídá obsahová strategie, proto ji nesmíme přeskočit. Naopak z ní čerpáme dřív, než se pustíme do vymýšlení jednotlivých postů.
K tomu je bezpodmínečně nutné pochopit vizi a cíle klienta a rozklíčovat potřeby jeho cílové skupiny. Dokážeme pak jasně říct, k čemu má který příspěvek sloužit a jak zapadne do feedu, který vedeme. A jsme zpátky u nápadu. Ještě než začneme vybírat fotku nebo hledat správný fór, který okoření text, chce to nápad.
Pro tvorbu dobrého příspěvku jsou třeba tři základní kroky. Zaprvé, musíme znát celý kontext. To už nám částečně vyřešil plán, teď vybereme téma konkrétního postu. Při tvorbě textu vždy používáme ověřené informace, jejich sbírání může přirozeně zabrat nejvíce času.
Ruku v ruce s tím hledáme správné emoce. Ty totiž fanoušky správně zasáhnou. Pokud se obsah dotkne problému, jejich obavy nebo potřeby, bude jim bližší. Zaměřit se přitom můžeme nejen na negativní pocity. I radost, nadšení nebo vášeň a samozřejmě humor jdou skvěle využít. Tak, pozornost sledujících tedy máme.
Ke sjednocení obsahu nepoužíváme jen stejný styl komunikace, ale i fotky, videa, gify, infografiky a další formáty. Například takový obrázek jízdního kola se na první pohled nezdá jako něco, nad čím je třeba dlouze přemýšlet, opak je ale pravdou. Proč je vizuál důležitý?
„Většina lidí produktovou reklamu zcela ignoruje, je to tím, že většina reklam zcela ignoruje lidi.“
Správně vybraná fotka upoutá větší pozornost než text. Vyhrát si s pár větami a na vizuál se vykašlat proto není tak úplně dobrý nápad. Jak víme, nejlepší místo na Facebooku zaujme vertikální fotka v poměru 4:5 nebo koláž, která zabere stejný prostor.
Jenže jak by měla vypadat? Máme dvě základní možnosti. Buď strávíme desítky minut hledáním toho pravého jízdního kola ve fotobankách, nebo si ho půjdeme vyfotit sami, docílíme autenticity a dodržíme konzistentnost feedu.
Zdá se, že jednodušší variantou je si tedy kolo vyfotit. Mysleme ale na to, že dopravou na místo, samotným focením a postprodukcí ztratíme někdy i pár hodin. Na druhou stranu máme ale přesně to, co pro příspěvek potřebujeme. A jak jsme si řekli, fotka upoutá mnohem víc pozornosti. Vše tedy záleží na množství času, který chceme obsahu obětovat.
Ještě než se pustíme do počítání doby, za kterou spatří post světlo světa, počítejme s obsahovou strategií. Navnímat značku a její zákazníky, následně připravit konkrétní obsahový a výkonnostní plán pro sociální sítě může zabrat klidně 20, 30 nebo i více hodin.
S tímto časovým balíkem musíme v začátku počítat. Přeskočit obsahovou strategii by nás totiž v součtu stálo nejen víc času a energie, ale tvořili bychom nejednotný obsah bez jasného účelu, čímž bychom zabili potenciál, který sociální sítě skrývají,
Když už víme, proč je důležité vybrat správný text i vizuál, spočítejme si, kolik času ve výsledku na tvorbě jednoho postu trávíme. Ukažme si to na modelovém příkladu při tvorbě příspěvku pro brněnské obchodní centrum Campus Square:
Příspěvek o bistru Jeane Paul’s pro OC Campus Square:
Nápad a téma
- jak pojmeme příspěvek? Co jím chceme říct? (za předpokladu, že máme strategii předem danou, jinak může tahle část trvat třeba dvě hodiny)
(15 minut)
Text
- hledání informací, sjednocení s obsahovou strategií, tvorba textu, korektura
(25 minut)
Galerie fotek / infografika / video
- Při focení je to domluva s majitelem, cesta, komunikace na místě, focení, postprodukce
- Pokud děláme infografiku, podobný čas zabere hledání informací a práce grafika
- Video je ještě časově náročnější
(90 minut)
Finální tvorba příspěvku
- nahrávání textu a obrázku na Facebook, plánování příspěvku, publikování
(15 minut)
Celkem: 2 hodiny 25 minut
Po dvou a půl hodinách vznikl příspěvek, který donutí návštěvníky obchodního centra zastavit se a zjistit, že mají právě chuť na poctivé italské těstoviny.
Počítejme s tím, že při psaní textu nebo tvorbě vizuálu se může stát spousta věcí, které proces zbrzdí. Záleží i v jakém odvětví se s příspěvkem pohybujeme. Spočítat průměrnou dobu na tvorbu standardního postu proto téměř není možné, stejně jako definovat, co je standardní post. Vždy záleží na plnění cílů, které jsme si pro sociální sítě definovali.
Skvěle posloužit může satirický mem, který máme hotový za 15 minut, stejně jako se může vyplatit investovat desítky hodin do vymazleného produktvého videa. Ale to se vracíme k obsahové strategii, bez které (jak vidíte) bychom jen stříleli náhodně kolem sebe. Proto ji, prosím, nikdy nepodceňujme.
Tímto jsme si odpověděli na na otázku, jestli za to i delší čas strávený tvorbou příspěvku stojí. Ano, rozhodně. V moderním marketingu totiž už nestačí být všude vidět, ale vytvořit chytrou kreativu, o které budou lidé přemýšlet a která bude mít kýžený dopad.
Proto nesmíme zapomenout na poslední klíčovou věc - placenou propagaci! Pakliže investujeme tisíce či desetitisíce do tvorby obsahu, nebylo by rozumné ho finančně nepodpořit. Bez reklamní propagace (tedy organicky) příspěvkem oslovíme v průměru jen asi 5 % svých fanoušků. Je to jako zaplatit špičkové herce pro divadelní hru, na kterou nikdo nepřijde.