Blýskněte se na sociálních sítích fotkou, která prodává

6 minut čtení

Už deset minut sedíte s mobilem v ruce a projíždíte na Instagramu profil kavárny, kterou vám doporučila kamarádka. Od prvního pohledu na feed víte, že se sem musíte zajet podívat. Dokonce jste dostali chuť na ten karamelový dortík. Čím to, že vás profil tak upoutal? Kromě trefného názvu a milých popisů vás přilákaly hlavně fotky. Ladí spolu, mají nápad a všechno na nich vypadá prostě hezky.

Jenže jak na to? Abyste se blýskli na sociálních sítích, nemusíte stahovat snímky z fotobanky. I když nejste profesionál, vyplatí se vám vytvářet originální obsah. Proč? Lidé mají rádi autenticitu. Pokud váš feed bude vyprávět dobrý příběh a zachytí správné emoce, máte followery v kapse.

uvodni jak fotit na socialni site

Formát – to je, oč tu běží!

Před samotným focením musíte vědět nejen, co chcete fotit, ale v i jakém formátu. Ať už se jedná o Facebook nebo Instagram, na obou bude fungovat čtverec. Data z posledních let ale potvrzují, že ještě lepších výsledků dosáhnete s vertikálním obrázkem v poměru 4:5. Fotky na šířku samozřejmě nejsou proti pravidlům sociálních sítí, ale ve feedu zaberou méně prostoru (jak můžete vidět na přiloženém obrázku níže). A proč tedy neudělat maximum pro to, aby byl váš post úspěšný?

porovnani formatu

Není pravidlem, že musí vyhrát jen nejhezčí fotka z balíčku. Pokud to má smysl, ukažte jich světu klidně pět najednou – vytvořte koláž! Můžete jí vyprávět příběh srozumitelněji, než kdybyste ho zkusili napasovat do jednoho snímku.

Koláž ale neskládejte sami v nějakém editoru, sociální sítě si s tím poradí po svém a každou fotku si pak budou moci vaši fanoušci rozkliknout a zobrazit zvlášť. Na Instagramu fotky šikovně naskládáte do carouselu za sebe, Facebook vám skupinu fotek zobrazí následovně:

Proč lidi přitahují jen některé typy fotek?

Magie se skrývá v kombinaci světla, kompozice a především emocí. Můžete pořídit sto technicky dokonalých fotek, které ale nemusí fungovat tak, jako v rychlosti zachycená momentka. Proč? Protože aby snímek na sociálních sítích fungoval, musí skrývat jasnou pointu, vyprávět příběh. Nicneříkající hezké obrázky lidi nezaujmou tolik, jako když si produkt s něčím spojí.

Určitě se ale nespoléhejte jen na příběh, nepokazte si obsah formou. Mějte na paměti, že dobrá fotka vzniká už ve foťáku nebo mobilu. Pomocí filtrů a programů na úpravu fotek ji sice můžete naleštit a dodat jí lepší barvu, ale kompozici nespravíte. Při samotném focení tedy kromě příběhu dumejte i nad světlem a umístěním motivů na fotce, nespoléhejte se jen na Photoshop.

pribeh ve fotce

Profily by byly krásnější a funkčnější, kdyby…

Příběh bychom měli, hezký produkt taky. Jak je ale dát do fotky tak, aby všechno fungovalo jak má?

5 tipů pro dobrou fotku:

  1. Najděte místo s dobrým světlem – Zářivky nevypadají přirozeně, vyberte si raději místo u okna. Pokud nejde o záměr, raději ale nefoťte v protisvětle.
  2. Před focením ukliďte – Místo, na kterém fotíte, zbavte rušivých prvků. Máte na pracovním stole zvýrazňovače, které vám běžně nevadí? Na fotce mohou odvádět pozornost od výrobku, který fotíte. Ukliďte stůl předem, abyste pak nemuseli fixy z fotky složitě odmazávat.
  3. Vyberte pozadí, které sedne – Kontrastní barva, čistá stěna, jednoduše nerušivé pozadí. Pokud máte pocit, že motiv zapadl do zbytku snímku, bude to špatně zvoleným pozadím.
  4. Hrajte si s kompozicí a perspektivou – Vyhněte se nápadům jako naklonit foťák o 45 stupňů do strany jen proto, že to bude cool. Nebude. Když precizně zarovnáte linie nebo horizont, nebudou vaše fotky působit jako kůl v plotě, ale jako profesionální práce. Rozhodně však nemusíte fotit jen z úrovně očí a se středovou kompozicí. Přemýšlejte nad rozmístěním objektů a citlivě experimentujte se změnou úhlu, pod kterým fotku pořizujete. Své o tom ví modelky, které se fotí zespodu, protože tak vyniknu jejich dlouhé nohy.
  5. Ukažte víc než produkt – Samotná fotka lahvičky sprchového gelu na bílem pozadí a s okvětními lístky v okolí nebude tak zajímavá, jako když ho dáte do ruky hezké kolegyni, naaranžujete vtipnou koupelnovou scénu a uvěřitelně zachytíte emoci, která podtrhne vaše zamýšlené sdělení.

dymka

Rozdíl mezi flitry a filtry

Jak jsme si už řekli, dobrou fotku musíte vyfotit, postprodukcí jde zachránit jen máloco a to poslední, co chcete vytvořit, je takzvaná naleštěná bída. Špatnou fotku prostě nezachráníte vytažením saturace, kontrastu a přidáním 253 % struktury. Na druhou stranu, bez základní barevné korekce se jako profíci neobejdete a dřív nebo později zjistíte, že v programech jako je Lightroom dokážete povýšit vaše snímky na jinou úroveň.

Jak Instagram, tak i Facebook mají své vlastní filtry. Pokud ale mají být vaše fotky originální, zkuste si s nimi pohrát v grafickém editoru a dodat jim trochu stylu. Presety pro oblíbené grafické programy jsou na každém internetovém rohu – nakládejte s nimi ale citlivě.

portret psa

Nejlepší způsob, jak docílit nádherných fotek je…

Fotit. Čím víc toho vyfotíte, tím lépe budete umět zachytit věci lákavě. Místo složitého plánování se nebojte experimentovat. Myslete na to, jaké emoce chcete fotkou vyvolat a jaký příběh vyprávíte. Zkoušejte nové věci, sledujte zajímavé profily a inspirujte se od nich. V kreativitě si naštěstí meze klademe jenom my sami.

Zaujalo vás téma? Pak by vás mohl zajímat také náš další článek

Slevy jsou out, content first! Jak dělat online marketing budoucnosti?

Víte, že jednoho člověka denně atakuje až 8 000 reklamních sdělení? Přitom se vsadím, že si teď nevzpomenete ani na jedno, které jste včera viděli. “Většina lidí produktovou reklamu zcela ignoruje, je to tím, že většina reklam zcela ignoruje lidi,” otevřel nejzajímavější přednášku konference Content First 2019 Ondřej Sitta ze Seznamu. V moderním marketingu totiž nestačí být všude vidět, ale vytvořit kreativu, o které budou lidé přemýšlet.

Přečíst článek

Čtěte nejnovější články s předstihem

Staňte se také naším klientem

Představte nám svůj projekt, cíle nebo třeba problém, který vás akutně pálí. Pokud má řešení pomocí výkonnostního marketingu, najdeme jej.

Martin Zettík - { .occupation }}

Na první kontakt je připraven

Martin Zettík - { .occupation }}

Martin Zettík

obchodní ředitel

608 840 104

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

martin.zettik@optimio.cz