10 minut
V oblasti optimalizace pro webové vyhledávače dosáhl e-shop našeho klienta Erosstar.cz za rok 2024 meziročního růstu organické návštěvnosti o téměř 162 % a téměř o 50 % se zvedly tržby e-shopu z organiku dle statistik z GA4. Stalo se tak nejen díky dlouhodobému a komplexnímu přístupu. Pojďme si říct, co přesně za tímto úspěchem stojí.
Data z Google Search Console – srovnání Q4 2024 vs. Q4 2023
V úvodu naší spolupráce jsme u klienta pomáhali s redesignem e-shopu. Měli jsme na starost přípravné práce, kde jsme se primárně soustředili na návrh struktury nového e-shopu, vzhled a funkce navigace. Výchozí pro nás byla analýza klíčových slov.
Při návrhu struktury a navigace bylo logické rozdělit kategorie podle různých cílových skupin a cest, kterými mohou uživatelé produkty na e-shopu najít. Důležité bylo zachovat kategorie, které generovaly obrat a návštěvy. V současnosti vypadá základní dělení kategorií takto:
Vzhled e-shopu a navigace v roce 2021
Výsledná podoba navigace, členění sekce „Pro páry“
Po spuštění nového e-shopu jsme pokračovali pravidelnými SEO pracemi a dalším vylepšováním e-shopu, včetně testování v oblasti UX. Obojímu se i nadále ve spolupráci s klientem věnujeme. Součástí je také linkbuilding (získávání relevantních zpětných odkazů). Tento celý komplexní balík má svůj podíl na úspěchu. Budeme ale konkrétnější a představíme jednotlivé aktivity, které mají největší podíl na růst výkonu.
Dlouhodobý vývoj organického vyhledávání za posledních 16 měsíců – významný růst od července 2024
V rámci technického stavu e-shopu provádíme pravidelně kontroly a reportujeme chyby – sitemap.xml, robots.txt, indexace, duplicity, 404, interní prolinkování apod. Chceme zdůraznit dvě věci, které kromě uvedených mají významný podíl na výkonu a zajišťují výborný technický stav e-shopu.
Stav Core Web Vitals dle Google Search Console na mobilních zařízeních
Z analýzy klíčových slov vyplynulo, že existuje velký počet longtailových výrazů, které uživatelé vyhledávají ve spojitosti s prodávanými produkty. Z tohoto důvodu jsme přistoupili k indexaci vyfiltrovaných kombinací. Výkon vyfiltrovaných URL za posledních 16 měsíců v organickém vyhledávání – dle parametru „filtres“ lze sledovat výkon
Tyto kombinace mají nastaveny index, follow, aby je vyhledávače mohli procházet a indexovat. Je zajištěno silné interní prolinkování na tyto kombinace filtrů. Jde o velké množství URL a víme, že je crawler neprojde úplně všechny a může omezovat crawl budget. Na druhou stranu jsme vytvořili URL pro dotazy, které uživatelé skutečně vyhledávají. Tyto vyfiltrované URL také přispívají k celkovému výkonu e-shopu v organiku.
Kromě direktiv index, follow se těmto URL automaticky podle filtrovaných parametrů mění H1 a stejně tak Meta Title, text zůstává stejný jako v hlavní kategorii.
Jak už jsem psali, tak na počátku byly všechny možné kombinace filtrů indexovatelné, nicméně v rámci administrace e-shopu máme přímo my možnost vybrat kombinace či parametry, které nechceme, aby se indexovali a nastavovat jim příslušné direktivy. Postupně tedy zakazujeme k procházení nevyhledávané kombinace.
Díky administraci na míru pro naše potřeby můžeme upravovat názvy produktů (tedy H1). Tato změna názvu se projeví na detailu produktu a také ve výpisu v kategorii. URL produktu zůstane stejná. Hlavním cílem je u vybraných produktů přidávat klíčová slova. Můžeme tak reagovat na hledaná spojení produktu a klíčového slova.
Nejprve jsme spolu s majiteli celou sekci pro magazín navrhli, respektive připravili wireframe. Jde o formu „sexuální poradny“. Přímo do článků jsme zajistili přidání prvků pro podporu nákupu a záchytných bodů do článků – lze do článku přidávat:
Všechny tyto prvky máme podchycené měřením – víme tedy, zda na ně uživatelé reagují.
Nově jsou v magazínu vůči roku 2023 a 2022 videa a povídky. Většina obsahu je v režii klienta a externích autorů. Ti mají na starost právě sexuální povídky či sexiomy (slovník erotických pojmů). Jde o autory, kteří mají literární zkušenosti s touto tematikou. Ano, opravdu povídky nepíše ChatGPT, zde tvoříme pouze obrázky.
Významnou součástí obsahu jsou i nové recenze produktů díky testerům, kteří recenze sami píší. Na starost mají také Návody a tipy, rubriku „Jak zlepšit sex“ a většinu dalších kategorií blogu.
Statistiky pro jednotlivé rubriky blogu za rok 2024 – lze vidět, kolik uživatelů četlo článek a nakoupilo / vidělo detail produktu / přidalo produkt do košíku
Díky nastavení analytiky můžeme vyhodnocovat obsah – především jak přispívá k nákupu. Máme speciálně vytvořený pohled v GA4, kde lze např. sledovat jaká rubrika si vede za určité období nejlépe v rámci návštěvy uživatelů, ale zároveň můžeme vyhodnocovat, jak články přispívají k tržbám e-shopu.
V roce 2023 jsme provedli analýzu checkout procesu. Víme, že nám až 70 % uživatelů chodí na e-shop přes mobilní zařízení, ale transakcí z mobilních zařízení je jen 60 %. Konverzní poměr je na mobilních zařízeních horší než na desktopu, proto jsme přistoupili k úpravám nákupního procesu s cílem zlepšit konverzní poměr právě na mobilních zařízeních.
Jmenovitě jsme ve spolupráci s klientem v checkoutu upravili:
Výsledkem těchto úprav v roce 2023 byl v následujícím roce 2024 o 10 % vyšší konverzní poměr dokončených nákupů.
Díky úpravám výpisu kategorie, kde jsme aktivně pracovali na optimalizaci názvů produktů, popisů kategorií a USP kategorií vzhledu karty produktu, došlo YoY 2023 vs 2024 k 16 % zvýšení počtu prokliků na detail produktu z kategorie.
V návaznosti na předchozí bod jsme zjišťovali zpětnou vazbu od uživatelů. Ptali jsme se jich, jak jsou spokojeni s objednávkovým procesem a jestli by e-shop doporučili ostatním. Šlo o krátké CES (Customer effort score – jak snadné je pro zákazníka dokončit objednávku). Dotazník byl umístěn na děkovné stránce po dokončení nákupu. Většina uživatelů odpověděla, že jsou spokojeni s procesem a obchod by doporučila.
NPS graf z nástroje HotJar
Není žádným tajemstvím, že vyhledávače mají rádi zpětnou vazbu, která může mít vliv na hodnocení e-shopu a pozice ve vyhledávání. Nicméně nejvíce tuto zpětnou vazbu ocení právě zákazníci při rozhodováním o nákupu, proto jsme se zaměřili na získávání kvalitní uživatelské zkušenosti s jednotlivými produkty.
Na Erosstar.cz může uživatel hodnotit jen zakopuené produkty pod svým přihlášením v e-shopu (viz obr. níže). Navrhli jsme, jak se těchto uživatelů ptát, aby byla zpětná vazba opravdu kvalitní. Jde o cca 5 až 6 otázek, kde uživatel hodnotí:
Přehled zakoupených produktů v uživatelské části po přihlášení
Jednotlivé kroky, které jsme vám představili, měly svůj podíl na výrazném zlepšení e-shopu v organickém vyhledávání, ale i zlepšení uživatelské zkušenosti při nakupování. Na závěr ještě několik ukázek výsledků v rámci organického vyhledávání.
Meziroční srovnání výkonu organiku rok 2024 vs. 2023.
Můžete vidět, že celkové procento návštěv není tak velké, jako je v SC na obr. níže. V GA srovnáváme celý rok a výrazný růst začal během letních měsíců. Navíc je v datech z GA v celkové návštěvnosti zahrnuto z vyhledávání Seznamu, kde nebyl nárůst tak velký a dost návštěv uniká i kvůli cookie liště.
Data z Google Search Console – srovnání Q4 2024 vs. Q4 2023
Pro srovnání uvádíme i data za stejné období v GA, kde, jak už jsme psali, je procentuální nárůst o něco nižší.
Data z GA4 – srovnání Q4 2024 vs. Q4 2023
Nezůstaneme jen u zdroje dat ze Search Console a GA4, ale také nástroj Ahrefs nám potvrzuje pozitivní vývoj, jak můžete vidět níže.
Vývoj počtu organických stránek a odhadované průměrné návštěvnosti z nástroje Ahrefs.
Kontinuální práce na SEO nesou své ovoce! Obzvlášť v organickém vyhledávání platí, že se provedené změny projeví až s odstupem času. Nezoufejte, že se výsledky nedostaví hned po provedené změně, důležitá je vytrvalost.
Toužíte se svým webem či e-shopem nakopnout organický výkon? Ozvěte se nám a společně dohodneme další postup.