Powered by Smartsupp

Komplexní SEO v kombinaci s UX nese své ovoce – zvýšení tržeb z organického vyhledávání o 160 %

10 minut

V oblasti optimalizace pro webové vyhledávače dosáhl e-shop našeho klienta Erosstar.cz za rok 2024 meziročního růstu organické návštěvnosti o téměř 162 % a téměř o 50 % se zvedly tržby e-shopu z organiku dle statistik z GA4. Stalo se tak nejen díky dlouhodobému a komplexnímu přístupu. Pojďme si říct, co přesně za tímto úspěchem stojí.

Data z Google Search Console – srovnání Q4 2024 vs. Q4 2023

Data z Google Search Console – srovnání Q4 2024 vs. Q4 2023

Výchozí stav – jak jsme začínali

V úvodu naší spolupráce jsme u klienta pomáhali s redesignem e-shopu. Měli jsme na starost přípravné práce, kde jsme se primárně soustředili na návrh struktury nového e-shopu, vzhled a funkce navigace. Výchozí pro nás byla analýza klíčových slov. 

Při návrhu struktury a navigace bylo logické rozdělit kategorie podle různých cílových skupin a cest, kterými mohou uživatelé produkty na e-shopu najít. Důležité bylo zachovat kategorie, které generovaly obrat a návštěvy. V současnosti vypadá základní dělení kategorií takto:

  • podle pohlaví (pro muže a ženy),
  • pro páry,
  • pro LGBT komunitu,
  • podle účelu (přidáno v minulém roce 2024).
Níže můžete vidět, jak vypadala navigace v létě v roce 2021(tj. ještě před redesignem). Spuštění nového e-shopu proběhlo v druhé půlce roku 2021. Grafiku webu řešila agentura Smeczka a kódování webu si zajistili sami majitelé e-shopu.

Vzhled e-shopu a navigace v roce 2021
Vzhled e-shopu a navigace v roce 2021


Výsledná podoba navigace, členění sekce „Pro páry“

Výsledná podoba navigace, členění sekce „Pro páry“

Klíčové aktivity, které vedly k zlepšení výkonu organického vyhledávání

Po spuštění nového e-shopu jsme pokračovali pravidelnými SEO pracemi a dalším vylepšováním e-shopu, včetně testování v oblasti UX. Obojímu se i nadále ve spolupráci s klientem věnujeme. Součástí je také linkbuilding (získávání relevantních zpětných odkazů). Tento celý komplexní balík má svůj podíl na úspěchu. Budeme ale konkrétnější a představíme jednotlivé aktivity, které mají největší podíl na růst výkonu.

Dlouhodobý vývoj organického vyhledávání za posledních 16 měsíců – významný růst od července 2024Dlouhodobý vývoj organického vyhledávání za posledních 16 měsíců – významný růst od července 2024

Technické SEO

V rámci technického stavu e-shopu provádíme pravidelně kontroly a reportujeme chyby – sitemap.xml, robots.txt, indexace, duplicity, 404, interní prolinkování apod. Chceme zdůraznit dvě věci, které kromě uvedených mají významný podíl na výkonu a zajišťují výborný technický stav e-shopu.

  • Kanonizace na stránkách stránkování – původně byly 2. a další stránky výpisu kategorií kanonizovány na hlavní URL dané kategorie. To jsme změnili a nyní jsou stránky kanonizovány sami na sebe, což zaručuje, že robot vyhledávače může indexovat a procházet tyto stránky a objevovat na nich dané produkty.
  • Rychlost e-shopu – máme vyladěnou rychlost, a to především na mobilních zařízeních. Majitelé e-shopu jsou zároveň skvělými IT vývojáři, kteří si dokáží poradit i s pokročilou implementací týkající se vylepšení rychlosti.E-shop má v rámci rychlosti načítání skvělé hodnoty – mimo jiné i metrika CLS (Cumulative Layout Shift, posun obsahu na stránce při načítání.


Stav Core Web Vitals dle Google Search Console na mobilních zařízeních
Stav Core Web Vitals dle Google Search Console na mobilních zařízeních

Filtrace produktů

Z analýzy klíčových slov vyplynulo, že existuje velký počet longtailových výrazů, které uživatelé vyhledávají ve spojitosti s prodávanými produkty. Z tohoto důvodu jsme přistoupili k indexaci vyfiltrovaných kombinací. 
Výkon vyfiltrovaných URL za posledních 16 měsíců v organickém vyhledávání – dle parametru „filtres“ lze sledovat výkon
Výkon vyfiltrovaných URL za posledních 16 měsíců v organickém vyhledávání – dle parametru „filtres“ lze sledovat výkon

Tyto kombinace mají nastaveny index, follow, aby je vyhledávače mohli procházet a indexovat. Je zajištěno silné interní prolinkování na tyto kombinace filtrů. Jde o velké množství URL a víme, že je crawler neprojde úplně všechny a může omezovat crawl budget.  Na druhou stranu jsme vytvořili URL pro dotazy, které uživatelé skutečně vyhledávají. Tyto vyfiltrované URL také přispívají k celkovému výkonu e-shopu v organiku. 

Kromě direktiv index, follow se těmto URL automaticky podle filtrovaných parametrů mění H1 a stejně tak Meta Title, text zůstává stejný jako v hlavní kategorii. 


Jak už jsem psali, tak na počátku byly všechny možné kombinace filtrů indexovatelné, nicméně v rámci administrace e-shopu máme přímo my možnost vybrat kombinace či parametry, které nechceme, aby se indexovali a nastavovat jim příslušné direktivy. Postupně tedy zakazujeme k procházení nevyhledávané kombinace.

Optimalizace názvů produktů

Díky administraci na míru pro naše potřeby můžeme upravovat názvy produktů (tedy H1). Tato změna názvu se projeví na detailu produktu a také ve výpisu v kategorii. URL produktu zůstane stejná. Hlavním cílem je u vybraných produktů přidávat klíčová slova. Můžeme tak reagovat na hledaná spojení produktu a klíčového slova.

Tvorba a analýza obsahu

Nejprve jsme spolu s majiteli celou sekci pro magazín navrhli, respektive připravili wireframe. Jde o formu „sexuální poradny“. Přímo do článků jsme zajistili přidání prvků pro podporu nákupu a záchytných bodů do článků – lze do článku přidávat:

  • info bloky s tipy a informacemi, 
  • produktové carousely, 
  • nebo FAQ na konci článku, 
  • přihlášení do newsletteru,
  • návrhy dalších tematických článků k přečtení
  • carousely článků.

Všechny tyto prvky máme podchycené měřením – víme tedy, zda na ně uživatelé reagují.

Nově jsou v magazínu vůči roku 2023 a 2022 videa a povídky. Většina obsahu je v režii klienta a externích autorů. Ti mají na starost právě sexuální povídky či sexiomy (slovník erotických pojmů). Jde o autory, kteří mají literární zkušenosti s touto tematikou. Ano, opravdu povídky nepíše ChatGPT, zde tvoříme pouze obrázky. 

Významnou součástí obsahu jsou i nové recenze produktů díky testerům, kteří recenze sami píší. Na starost mají také Návody a tipy, rubriku „Jak zlepšit sex“ a většinu dalších kategorií blogu. 

Statistiky pro jednotlivé rubriky blogu za rok 2024 – lze vidět, kolik uživatelů četlo článek a nakoupilo / vidělo detail produktu / přidalo produkt do košíku

Statistiky pro jednotlivé rubriky blogu za rok 2024 – lze vidět, kolik uživatelů četlo článek a nakoupilo / vidělo detail produktu / přidalo produkt do košíku

Díky nastavení analytiky můžeme vyhodnocovat obsah – především jak přispívá k nákupu. Máme speciálně vytvořený pohled v GA4, kde lze např. sledovat jaká rubrika si vede za určité období nejlépe v rámci návštěvy uživatelů, ale zároveň můžeme vyhodnocovat, jak články přispívají k tržbám e-shopu.

Fokus na UX – zvýšení konverzního poměr o 11 %

V roce 2023 jsme provedli analýzu checkout procesu. Víme, že nám až 70 % uživatelů chodí na e-shop přes mobilní zařízení, ale transakcí z mobilních zařízení je jen 60 %. Konverzní poměr je na mobilních zařízeních horší než na desktopu, proto jsme přistoupili k úpravám nákupního procesu s cílem zlepšit konverzní poměr právě na mobilních zařízeních.

Jmenovitě jsme ve spolupráci s klientem v checkoutu upravili:

  • Mikrotextaci tlačítek – zvětšili jsme font písma, protože dělal problémy na mobilních zařízeních Apple.
  • Upravili textaci s informací o dopravě zdarma.
  • Odstranili jsme tlačítko „Zpět k nákupu“, které odvádělo uživatele z nákupního košíku a docházelo k nedokončení nákupu. 
  • Očíslovali jsme jednotlivé kroky košíku pro lepší přehlednost.
  • S klientem jsme vytvořili a otestovali výběr dopravy na míru. Díky mapě a  vyhledávání adresy uživatelé vždy vědí, kde si mohou svou objednávku vyzvednout.

Výsledkem těchto úprav v roce 2023 byl v následujícím roce 2024 o 10 % vyšší konverzní poměr dokončených nákupů.


Díky úpravám výpisu kategorie, kde jsme aktivně pracovali na optimalizaci názvů produktů, popisů kategorií a USP kategorií vzhledu karty produktu, došlo YoY 2023 vs 2024 k 16 % zvýšení počtu prokliků na detail produktu z kategorie.

Aktivní zjišťování zpětné vazbu zákazníků

V návaznosti na předchozí bod jsme zjišťovali zpětnou vazbu od uživatelů. Ptali jsme se jich, jak jsou spokojeni s objednávkovým procesem a jestli by e-shop doporučili ostatním. Šlo o krátké CES (Customer effort score – jak snadné je pro zákazníka dokončit objednávku). Dotazník byl umístěn na děkovné stránce po dokončení nákupu. Většina uživatelů odpověděla, že jsou spokojeni s procesem a obchod by doporučila.

NPS graf z nástroje HotJar

NPS graf z nástroje HotJar

Není žádným tajemstvím, že vyhledávače mají rádi zpětnou vazbu, která může mít vliv na hodnocení e-shopu a pozice ve vyhledávání. Nicméně nejvíce tuto zpětnou vazbu ocení právě zákazníci při rozhodováním o nákupu, proto jsme se zaměřili na získávání kvalitní uživatelské zkušenosti s jednotlivými produkty

Na Erosstar.cz může uživatel hodnotit jen zakopuené produkty pod svým přihlášením v e-shopu (viz obr. níže). Navrhli jsme, jak se těchto uživatelů ptát, aby byla zpětná vazba opravdu kvalitní. Jde o cca 5 až 6 otázek, kde uživatel hodnotí: 

  • spokojenost,
  • funkce,
  • výhodnost koupě,
  • může připsat vlastní zážitek i doporučení, jak správně výrobek používat.


Přehled zakoupených produktů v uživatelské části po přihlášení

Meziroční výsledky předchozích kroků

Jednotlivé kroky, které jsme vám představili, měly svůj podíl na výrazném zlepšení e-shopu v organickém vyhledávání, ale i zlepšení uživatelské zkušenosti při nakupování. Na závěr ještě několik ukázek výsledků v rámci organického vyhledávání. 

Meziroční srovnání výkonu organiku rok 2024 vs. 2023.

Meziroční srovnání výkonu organiku rok 2024 vs. 2023. 

Můžete vidět, že celkové procento návštěv není tak velké, jako je v SC na obr. níže. V GA srovnáváme celý rok a výrazný růst začal během letních měsíců. Navíc je v datech z GA v celkové návštěvnosti zahrnuto z vyhledávání Seznamu, kde nebyl nárůst tak velký a dost návštěv uniká i kvůli cookie liště. 
Data z Google Search Console – srovnání Q4 2024 vs. Q4 2023

Data z Google Search Console – srovnání Q4 2024 vs. Q4 2023

Pro srovnání uvádíme i data za stejné období v GA, kde, jak už jsme psali, je procentuální nárůst o něco nižší.
Data z GA4 – srovnání Q4 2024 vs. Q4 2023

Data z GA4 – srovnání Q4 2024 vs. Q4 2023

Nezůstaneme jen u zdroje dat ze Search Console a GA4, ale také nástroj Ahrefs nám potvrzuje pozitivní vývoj, jak můžete vidět níže.
Vývoj počtu organických stránek a odhadované průměrné návštěvnosti z nástroje Ahrefs.

Vývoj počtu organických stránek a odhadované průměrné návštěvnosti z nástroje Ahrefs.

Kontinuální práce na SEO nesou své ovoce! Obzvlášť v organickém vyhledávání platí, že se provedené změny projeví až s odstupem času. Nezoufejte, že se výsledky nedostaví hned po provedené změně, důležitá je vytrvalost. 

Toužíte se svým webem či e-shopem nakopnout organický výkon? Ozvěte se nám a společně dohodneme další postup.

Zaujalo vás téma? Pak by vás mohl zajímat také náš další článek

Meziroční nárůst tržeb z e-mailingu o 80 %. Jak jsme to dokázali?

Ačkoliv se zpočátku naše spolupráce s 10K ubírala jiným směrem, postupem času se jako jeden z nejnutnějších doplňků do brandbuildingu ukázal e-mailingový kanál. Již v prvních měsících se nám díky efektivně nastavené strategii podařilo dosáhnout meziročního nárůstu tržeb z e-mailingu o 80 %! V článku vám prozradíme, jak jsme to dokázali. Zvýšit tržby své firmy můžete díky promyšlenému e-mailingu i vy. Poradíme vám, jak na to.

Přečíst článek

Staňte se také naším klientem

A co vaše ponákupní komunikace

Dejte nám vědět a my se vám ozveme. Probereme veškeré možnosti a ukážeme vám, jak takovou ponákupní komunikaci zvládnout.

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol

605 343 241

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

obchod@optimio.cz
Enjoyed with Azami.cz