Powered by Smartsupp

Od června 2025 vstupuje v platnost nový zákon o přístupnosti. Dotkne se i vašeho webu?

3 minuty

Od 28. června 2025 začne v celé EU platit nový zákon o přístupnosti vybraných digitálních služeb. Ten vychází z evropské směrnice o přístupnosti (European Accessibility Act) a dotkne se i některých e-shopů a digitálních platforem v Česku. Co to znamená pro firmy? A jak snadno poznat, zda se nové povinnosti týkají i vašeho webu?

Proč se přístupnost řeší?

Přístupnost zjednodušeně znamená, že web či aplikaci dokáže pohodlně a bezpečně používat prakticky každý – včetně lidí s různým typem postižení, omezením nebo třeba vyšším věkem. Cílem nové legislativy je zajistit rovný přístup ke službám v digitálním prostředí. A to nejen ve veřejné sféře (která už přístupnost řeší), ale nově také u komerčních subjektů.

Koho se nový zákon týká?

Povinnost zpřístupnit své digitální služby budou mít například:

  • e-shopy a digitální tržiště (např. platformy, kde se propojuje více prodejců a zákazníků),
  • bankovní a finanční služby (např. internetové bankovnictví),
  • platformy poskytující e-knihy nebo audiovizuální obsah (např. čtečky, streamovací služby),
  • služby elektronické komunikace.

Zákon se netýká úplně všech e-shopů. Pokud například provozujete menší obchod a nespadáte do definice dle zákona (tj. nejste platforma nebo nedosahujete určitých obratových limitů), pravděpodobně se vás nová pravidla týkat nebudou. Přesto ale doporučujeme přístupnost řešit – a to nejen kvůli zákonům.

Proč na přístupnosti záleží i bez legislativního tlaku?

Přístupný web je srozumitelnější, použitelnější a obvykle i lépe optimalizovaný pro vyhledávače. Zlepší uživatelský zážitek pro všechny jeho návštěvníky – nejen pro ty se specifickými potřebami. A co víc? Můžete tím výrazně rozšířit svou cílovou skupinu!

Co můžete udělat už teď?

Pokud si nejste jistí, jestli se zákon vztahuje právě na vás, doporučujeme:

  • zkonzultovat váš web s odborníkem na digitální přístupnost,
  • provést audit přístupnosti (např. s nástroji jako Wave, Axe apod.),
  • sladit se s evropskými standardy (EN 301 549 a další),
  • zaměřit se na klíčové oblasti – popisky pro čtečky, kontrast textu, navigaci pomocí klávesnice, strukturu nadpisů, popisné odkazy atd.

Obraťte se na nás

Přístupnost ale nemusí být strašák. My v Optimiu sledujeme nejen legislativní změny a dobře víme, jak přístupnost efektivně začlenit do designu i vývoje webu. Ať už se vás nový zákon přímo týká, nebo jen chcete mít přívětivý a srozumitelný web pro všechny uživatele – rádi vám s tím pomůžeme!

Ozvěte se nám a zjistěte, co konkrétně by měl váš web splňovat. Společně najdeme řešení, které bude funkční, dostupné a v souladu s legislativou i vašimi cíli.

Zaujalo vás téma? Pak by vás mohl zajímat také náš další článek

Proč propojit UX a SEO pro získání lepších výsledků vaší firmy?

Toužíte se svou firmou dosáhnout ještě lepších výsledků? Pak byste rozhodně neměli zapomínat na marketingové nástroje v podobě UX, SEO a jejich propojení. Právě tomuto tématu se ve třetím díle našeho podcastu věnuje Karel Souček, který v Optimiu působí na pozici Head of Research and UX, a tak k tomu má rozhodně co říct!

Přečíst článek

Staňte se také naším klientem

A co vaše ponákupní komunikace

Dejte nám vědět a my se vám ozveme. Probereme veškeré možnosti a ukážeme vám, jak takovou ponákupní komunikaci zvládnout.

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol - obchodní ředitel

Martin Sokol

605 343 241

Zavolejte, napište. Kdykoliv.

obchod@optimio.cz
Enjoyed with Azami.cz