9 minut čtení
Nové směrnice členských států Evropské unie přinesou výrazné změny pro e-commerce. Poslechli jsme si webinář Nová pravidla pro e-shopy od advokátní kanceláře eLegal, abychom naše klienty informovali s předstihem. V článku shrnujeme to nejdůležitější.
Podnikatelé, správci e-shopů a grafici, zbystřete! Button potvrzující objednávku vyžaduje změnu.
Tlačítko „Objednat“ musíte nově pojmenovat jako „Objednávka zavazující k platbě“ nebo podobně, ale se stejným významem.
Pokud tak neučiníte, smlouva bude neplatná a zákazník nemusí zboží přijmout ani zaplatit. Nejen že tak zbytečně utratíte peníze za dopravu, ale zkomplikujete si komunikaci se spotřebitelem a můžete čelit pokutě až 1 milion korun od České obchodní inspekce.
Od kdy pravidlo platí Začne platit pravděpodobně od 7/2021.
Změny ještě prochází legislativním procesem, ale zákonodárce tlačí EU.
Pokud obchodní podmínky vhodně neupravíte, čekají vás zbytečné komplikace při jednání se zákazníky, neplatnost kupní smlouvy nebo pokuta až 1 milion korun od ČOI.
Od kdy pravidlo platí Začne platit pravděpodobně od 7/2021.
Změny ještě prochází legislativním procesem, ale zákonodárce tlačí EU.
Nové podmínky se nevyhnou ani reklamacím, konkrétně vlastnostem objednaného zboží.
Zboží, které neodpovídá uvedeným vlastnostem (jako je třeba jakost, provedení, míry, váha nebo množství).
Reklamovat zboží lze i v případě, že životnost, funkčnost a bezpečnost například nové pračky neodpovídá běžným vlastnostem jiných praček v podobné cenové kategorii.
Nově může zákazník reklamovat zboží v jakékoliv provozovně nebo sídle podnikání, a také na dálku. Všechny tyto možnosti musí být uvedené v obchodních podmínkách nebo reklamačním řádu.
Odpadá tak nutnost nosit zboží pouze na konkrétní prodejnu, kde ho zákazník zakoupil, ale může zboží reklamovat i v sídle firmy.
Pokud v současnosti spotřebitel reklamuje produkt během 6 měsíců od nákupu, tak e-shop, aby mohl zamítnout jeho reklamaci, musí prokázat, že vada vznikla na straně spotřebitele. Nově se tato lhůta prodlouží na 1 rok.
Pokud tedy zákazník přijde do 1 roku například s rozbitým napájením k vysavači s tím, že chyba vznikla už při výrobě, má e-shop 2 možnosti:
Rok od nákupu dál naopak nese důkazní břemeno spotřebitel, kdy musí prokazovat, že kabel si nezničil sám, ale závada pochází z výroby.
Pokud reklamace nebude probíhat podle pravidel, čekají vás zbytečné komplikace při jednání se zákazníky, neplatnost kupní smlouvy nebo pokuta až 1 milion korun od ČOI.
Od kdy pravidlo platí Začne platit pravděpodobně od 1/2022.
Změny ještě prochází legislativním procesem, ale zákonodárce tlačí EU.
Software, e-booky nebo hry zapadnou od ledna roku 2022 do samostatné kategorie. K nim začnou platit i nová pravidla, která vyřeší možné problémy s užíváním digitálního zboží.
Od kdy pravidlo platí Začne platit pravděpodobně od 1/2022.
Změny ještě prochází legislativním procesem, ale zákonodárce tlačí EU.
Umělé navyšování cen před velkými slevovými akcemi není in. Jako „původní cenu“ produktu musíte nově uvádět nejnižší částku, za kterou jste produkt nabízeli na e-shopu za posledních 30 dní.
Pokud e-shop nabízí personalizované ceny, musí o tom spotřebitele informovat v obchodních podmínkách. Například – máme několik věrnostních skupin a podle toho uzpůsobujeme ceny.
Od kdy pravidlo platí Začne platit pravděpodobně od jara 2022.
Změny ještě prochází legislativním procesem, ale zákonodárce tlačí EU.
Spotřebitel musí vědět, podle čeho je zboží ve výpisech produktů srovnané – nejprodávanější, dle hodnocení či ceny.
Řekněme, že máte například kategorii Top produkty. Slovíčko top může mít ale více významů. Podobné sekce je nutné vysvětlit (například v textu kategorie). V tomto případě třeba – top produkty, které doporučuje náš odborník na mobilní telefony.
Od příštího roku bude také zakázáno vkládat falešné recenze nebo manipulovat s už zadaným uživatelským hodnocením. E-shop má povinnost toto zajistit a v případě potřeby i prokázat. Například pomocí toho, že hodnocení bude vázáno na konkrétní objednávku.
Od kdy pravidlo platí Začne platit pravděpodobně od jara 2022.
Změny ještě prochází legislativním procesem, ale zákonodárce tlačí EU.
Zavolejte už teď svému právníkovi a poraďte se o nových pravidlech pro e-shopy. Vyhnete se sporům s klienty i Českou obchodní inspekcí.
Záznam z webináře najdete tady.